초록 close

한국경찰의 경찰권은 일제강점기간 동안 대륙법계인 일본의 전제적 국가경찰체제와 해방 후 미군정청의 주도로 한국경찰을 중앙집권적 국가경찰체제로 창설되어 변함없이 지금까지 운용해 왔다. 단일의 국가경찰의 단점을 개선하려는 정책적 노력이 미군정청당시부터 부단히 제기되어 왔고 특히 최근에는 기초단위의 자치경찰제도도입법(안)을 마련하여 지난 17대 국회에 상정되었으나 통과직전에 도입단위의 문제점을 이유로 시․도지사공동으로 광역단위도입을 골자로 하는 다른 안이 제시되면서 입법절차가 보류되었다. 그러나 지난 5월 제18대 국회가 개원됨으로써 자동적으로 폐기되었다. 그동안 각계에서 경찰지방분권화의 기대 속에서 법안통과와 시행을 기다려온 국민들은 물론이고 특히 정책과정에 관여해온 많은 사람들은 당혹감을 감출 수 없게 되었다. 여기에서 2가지의 의문점을 갖게 하는데, 먼저 지방분권화를 결정하지 못하는 원인에 대한 것이고, 다음은 분권화가 과연 바람직한 것인가 하는 문제이다. 여기에서 경찰권의 집권화 대 분권화 간에 가치충돌이 발생하게 된다. 경찰서비스를 제공하는데 있어야할 원칙으로 크게 나누어 배분성, 속도성 및 효과성을 일컫고 있다. 그렇다면 지방분권화로 분산된 경찰력은 효과적일 수 있을까? 이러한 경찰체계의 중앙집권화 대 지방분권화 문제는 세계적으로 각국이 당면한 문제이다. 일면에서 보면 중앙집권적 경찰은 개인의 자유에 위험요소로 보이고 다른 면에서 보면 분열은 비효율로 보인다. 이러한 양 대안이 갖는 상충하는 가치가 어느 하나를 선택하더라도 필연적으로 초래할 기회손실을 우려하여 결정이 어려운 딜레마에 빠지게 된다는 것이 정책․조직이론의 딜레마모형이다. 지금까지 지속적으로 추진된 경찰권의 분권화정책과정에 딜레마현상의 존재를 딜레마모형에 의하여 체계적으로 분류하면, 결정과정에 참여하는 이해관계인 등의 결정요소들이 정형화된 비결정, 결정지연, 정책의 비일관성 및 형식주의적 집행 등의 대응행동을 찾아보게 된다. 그러나 본 연구의 목적은 딜레마현상을 극복해서 중앙집권화, 지방분권화 및 2체제의 절충화 중의 어느 제도에 가치를 두어 규명하려는 의도가 아니고 경찰권의 결정과 집행에 우선하는 대안의 선택과 집행에 존재하는 딜레마현상에 대하여 대응행동을 인식하는데 의의를 둔다. 즉 딜레마에 처하게 된 상황에서 예견되는 가능한 정책대응에 대한 분석을 통하여 정책오류를 사전에 확인하고 최소화하는 방안 등 대처할 설계가 가능하도록 하여 한국경찰의 당면과제인 경찰권의 지방분권화의 딜레마 상황에 적합하게 정책과정을 모색해 나아가야 한다는 것이다.


This study on Korean national police's dilemma of police power centralized versus decentralized and local decentralize policy reactions. Korea national police power system had been established in the period of Japanese pressured occupation as a Japanese national arbitrary police system extract from the lineage of Continental Law and had been operated until the liberation of Korea, and after Japanese colonial period, U. S. A. military administrative government agency led to the establishment of the scheme and has been operated without any change in management so far. Because the centralized single national police power system has inevitably shortcomings, a lot of political efforts has been trying to improve single unity national police power to regional or institutional decentralized police system from the time of U. S. A. military government. Many policy processes had been driven constantly for improving since at the time. In particular, the legislation to create a local autonomous police force system was introduced at the 17th National Assembly recently, but because of the problem of regional autonomous government units, the municipal and province governors introduced jointly by police power system which aims to offer another alternative to the legislative process was pending. But as the opening of the 18th National Assembly last May, the law bill of the local autonomy police was sticking obsolete automatically. In the meantime, all social standing who wanted and wait to pass and enforce the bill of decentralization of the police power, especially who were involved with the process of establishment had surprised and couldn't hide their confusion. Here we have two kinds of question, one is about the cause which can not make a decision of police power decentralization, the other is the issue of decentralization is really desirable. Now we can find the conflict of police power worth arises between centralization vs. decentralization. Providing police services should be greatly divided by three principles as delivery, speed and efficient. Then can it be effective if the police power is excessive decentralized. The question of centralized vs. decentralized police organization is perhaps the most important police decision making facing the nation of the world. If you look at the individual aspects of the centralization of police power, it looks dangerous element of freedom, on the other side, decentralization is viewed as fragmented and inefficient. The amount of these alternatives and choose one which is worth having, even if, a conflict of interest inevitably lead to concerns over the loss of the opportunity to decide this fall that it is a difficulty policy process. It's a dilemma theory, which the policy's and the organization's dilemma model. So far, the local autonomous decentralized police power policy processes carried through continuously and the presence of the phenomenon systematically dilemma models are classified by participating in the process of understanding the policy decisions such as the relationship became irregular elements are amorphous, delayed decisions, policies and types of inconsistencies. We'll search of something in enforcement actions such as the policy reactions. The purpose of this study, however, to overcome the dilemma phenomenon of the decentralized local autonomous police of the compromise, which are not worth trying to identify a couple of decisions and enforcement police power precedence over the selection and implementation of the alternatives that exist symptoms of dilemma for the corresponding action recognize the significance placed. In other words, possible policy response through policy analysis under the situation of foreseen dilemma has possibility to identify and minimize errors in advance and the direction of the Korean policy to cope with the design of the dilemma facing and appropriate access for the decentralization of policies that will move the groping process.