초록 close

이 연구의 목적은 유소년 태권도 참여와 비참여집단의 수련 전, 중, 후 시점에 따른 자기조절 능력의 차이 및 변화를 규명하는 것이다. 목적적 표집방법을 활용하여 S시 1개 초등학교에서 태권도 참여집단 40명, 비참여집단 40명의 연구대상을 선정하였고, 연구설계는 두 집단을 총12주의 수련프로그램 기간 중 전반, 중반, 후반에 걸쳐 6주 간격으로 3차례 반복측정을 실사하는 이원혼합설계를 채택하였다. 측정된 자료의 분석방법은 SPSS 12.0 프로그램을 활용한 기술통계, 이원분산분석, 대응 t검정이었다. 연구를 수행한 결과로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 태권도 참여집단과 비참여집단에서 충동억제와 행동조절 요인은 집단간 차이는 물론 측정시점에 따라서도 통계적으로 유의미한 차이와 변화가 나타났다. 둘째, 태권도 참여집단과 비참여집단에서 만족지연과 자기완성 요인은 집단 간 차이는 나타났으나 측정시점에 따른 변화는 나타나지 않았다. 셋째, 태권도 수련집단과 비참여집단에서 인지조절과 게임․놀이통제 요인은 집단과 측정시점에서 차이와 변화가 나타나지 않았다. 결론적으로 태권도 수련은 인지조절과 게임․놀이통제 요인을 제외한 자기조절능력의 모든 요인에서 시간이 지남에 따라 향상 효과가 있음이 밝혀졌다.


The purpose of this study was to verify changes of youth self-control between Taekwondo participation group and Non Taekwondo participation group. The participants for elementary students in S city selected by the researcher. 40 students were in the Taekwondo participation group and 40 students were in the non Taekwondo participation group. For this statistics, SPSS 12.0 for windows was used for technical statistics, two-way ANOVA, paired t-test, and independent t-test. The level of probability of .05 was chosen. The results were as follows; First, there is a difference in changes of impulse discouragement factors between Taekwondo participation group and Non Taekwondo participation group. Second, there is no difference in the game-playing control factors between Taekwondo participation group and Non Taekwondo participation group. Third, there is a difference in the averages of satisfaction delaying factors followed by different measuring time between the two groups. Fourth, there is a difference in the averages of self completion factors followed by different measuring time between the two groups. Fifth, there is no difference in changes of cognition control factors followed by different measuring time between the two groups. Sixth, there is a difference in change of behavior control factors followed by different measuring time between the two groups. As a result, Taekwondo discipline can be considered to be apparently effective for impulse discouragement factors and behavior control factors, to be slightly effective for satisfaction delaying factors and self completion factors. But Taekwondo discipline doesn't take effect on the aspect of the game-playing control factors and cognition control factors.