초록 close

본 연구는 경상남도 소재의 태권도 도장에 현재 수련중인 초등학교 남학생 317명을 대상으로 태권도 수련기간에 따른 정서 · 사회성 및 생활태도를 분석하였다. 자료처리는 SAS Program을 이용하여 실시하였으며, 가설 검증의 유의수준(α)은 .05로 설정하였다. 먼저 수련기간별 정서, 사회성 및 생활태도에 대한 평균과 표준편차를 산출하였다. 다음으로 평균차 검증을 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 분산 분석 결과에 따라 사후검증을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 태권도 수련기간별 초등학생의 정서는 인내력, 명랑성, 자신감, 불안감소, 감정통제력, 정신력, 집중력 등의 요인에서 차이가 있었다. 둘째, 태권도 수련기간별 초등학생의 사회성은 협동심, 책임감, 신의, 친화력 등의 요인에서 차이가 있었다. 셋째, 태권도 수련기간별 초등학생의 생활태도는 청결습관, 언어습관, 건강개선 등의 요인에서 차이가 있었다.


This study is based on the analysis of emotion, sociality and life attitude of elementary school students according to the period of training for Taekwondo. I selected 317 boy students as the subjects of the study who are training for Taekwondo in drill halls located in Gyeongsanam-do. As a result of the above tests, we reached a meaningful conclusion a follows. First, The emotional change for the training time was different according to the factors such as patience, cheerfulness, confidence, decrease of uneasiness, control of emotion, mental power, concentration. Second, The sociality change for the training time was different according to the factors such as cooperative spirit, a sense of responsibility, faith, friendship. Third, The life attitude change for the training time was different according to the factors such as the habits of keeping themselves clean, linguistic habits, improving the health.