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본 연구는 아동기 스포츠 참여자들의 개인적 특성요인에 따라 인지 심리적 요인에 차이가 있을 것이라는 가정 하에 택견 수련 아동의 인지 심리적 요인을 분석하여 프로파일링을 제공 하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 사)대한택견연맹 소속의 서울, 경기, 인천지역 택견전수관 12곳을 집락무선표집(cluster random sampling)으로 선정하여 초등학생 3, 4, 5, 6학년 403명(남263명, 여자 140명)을 대상으로 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 spss/pc+의 하위프로그램 12.0을 이용하여 분석하였다. 구체적으로 본 연구에 사용된 설문지는 개인특성 요인에 성별, 연령, 수련기간, 건강상태, 체력상태에 따른 다변량분석(Multipul Analysis of Variance)을 이용하였다. 이러한 기초배경에 대한 집단 차이를 분석한 후, 본 연구는 연구목적과 가설에 따라 일련의 추리통계 분석을 시행하였다. 즉, MANOVA검증 후 후속되는 구체적인 차이검증은 다변량분석을 시행하였다. 본 연구의 분석결과로 얻어진 결론은 다음과 같다. 개인 특성별 인지 심리적 요인분석에서 첫째, 연령에 따라 인지 심리적 요인의 차이를 분석한 결과 자기효능감은 3, 4학년이 5, 6학년 아동 보다 높게 나타났다. 둘째, 수련기간에 따라 인지 심리적 요인의 차이를 분석한 결과, 단기수련 아동들이 중․장기수련 아동들보다 통제지각에 대한 개념이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 건강인지수준에 따라 인지 심리적 요인의 차이를 분석한 결과, 건강수준에 대해 긍정적으로 인지한 아동들이 비 건강인지의 아동보다 주관적 규준, 활동태도, 자기효능감과 운동의도 요인이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 체력인지에 따라 인지 심리적 요인을 분석한 결과, 체력수준을 높게 평가한 아동들은 그렇지 못한 아동들에 비해서 주관적 규준, 활동태도, 자기효능감, 운동의도에서 모두 높은 개념을 나타내었다.


The aim of this research is to analyze the cognitive-psychological factor of children training Taekkyon and provide its profiling on the assumption that there might be a cognitive-psychological difference among childhood sports attendants according to their individual factors. To do this, 403 (male 263, female 140) elementary school children from 3rd to 6th grade were asked to fill in a questionnaire who were selected by using cluster random sampling from 12 Taekkyon gyms of Korea Taekkyon Association located in Seoul, Gyeonggi and Incheon. The collecting data was analyzed by using the subprogram of spss/pc+ 12.0. To use Multiple Analysis of Variance, The questionnaire used in this research included the individual factors such as gender, age, training period, health condition and physical condition. This work carried out a series of an inference statistics according to its purpose and hypothesis after analyzing background difference between groups; that is, after MANOVA testing, Multiple Analysis of Variance was carried out to verify differences in detail. In the cognitive- psychological factors of an individual, frist, concerning self-efficiency 3rd and 4th grade children was higher than 5th and 6th grade. Second, concerning control-perceptional concept, short-term training children were higher than mid/long-term training children. Third, in the aspect of health recognition, the children with a positive thinking for their health showed a higher level of a subjective criterion, activity attitude, self-efficiency and exercise intention than others. Fourth, with respect to a physical strength recognition, the children who believe their physical strength is good were higher on a subjective criterion, activity attitude, efficiency and exercise intention that others. All of this result in this research were based on previous studies and theories.