초록 close

본고에서는 밈에 공간의 구조를 제시하기 전에 밈의 구조를 변이, 결합, 복합체, 복제, 배제로 설정하였으며, 각 개체의 성질을 설명을 통해 밈의 기본적인 특징을 이해하도록 하였다. 또한 밈의 문화적 구조를 사회성, 전수성, 공유성으로 분리하여 문화의 특징과 밈의 성질을 연계하여 공간적 구조를 분석하는데 전초역할을 하였다. 이러한 과정을 통해 밈의 공간적 구조를 장소성, 확장성, 움직임으로 제시하였으며 그에 따른 사례를 그림으로 제시하였다. 현대에 와서 우리의 생활환경이 물질중심의 인문환경으로 바뀌면서 나타나는 정서적 혼란과 이타주의 상실은 삶의 획일화, 비인격화, 몰 개성화로 변화하였다. 이에 인간과 인간, 인간과 자연, 인간과 문화의 소통과 향유로의 갈망은 뉴어버니즘(New Urbanism)운동을 낳았다고 볼 수 있다. 문화는 행복감과 연결되어 있기 때문에 현재의 인문환경에 자연생활환경과 문화생활환경의 도입이 필요하며 지속적인 연구를 통한 개발이 필요하다고 본다.


This study set the structure of meme as variation, combination, complex, and exclusion prior to suggesting the spatial structure of meme, and attempted to promote understanding of basic properties of meme through explanation of attributes of each object. It also serves as an outpost in analyzing the spatial structure by separating the cultural structures of meme into sociality, receptibility and public domain and then connecting the cultural properties and the attributes of meme. This study suggested the spatial structure of meme as having site -specificity, expansibility and movement and presented the examples of them in the form of pictures by stage. Our life environment in modern times has been changed from materialism to humanist environment, and as a result emotional disorder and loss of altruism have been changed into standardization, personalization and individuation of life. As a result, it can be said that a desire for communications between human beings, between human being and nature, and between human being and culture and the related enjoyment has generated New Urbanism. Since culture is connected with happiness, it is necessary to introduce natural life environment and cultural life environment in the present human environment and to develop them through constant study.