초록 close

오늘날 동남아시아는 성장잠재력이 큰 시장의 하나로 한국 기업과 글로벌 다국적기업들의 주목을 받고 있다. 최근 한국 기업들의 동남아시아 투자는 지속적으로 증가하고 있으며, 특히 투자 형태가 노동집약적 산업에서 첨단 산업으로 바뀌어 가고 있다. 이에 동남아시아 지역에서 한국 기업이 성공하기 위하여 요청되는 의미있는 해외직접투자 전략과 현지화 방안에 관한 연구가 필요하다 하겠다. 본 연구에서는 동남아시아 지역에 투자하고 있는 한국 기업들을 대상으로 투자 결정 요인을 검토한 후, 한국 기업들의 해외직접투자 전략과 해당 전략의 일환인 현지화 방안에 관하여 살펴보았다.


Localization is known for the key to determine success of foreign direct investment from a multinational corporation. Korean firms recognize importance of localization but do not promote localization to various problem. Therefore, this study investigates what drove Korean companies to do foreign direct investment in ASEAN. Moreover, this study investigates the strategies of foreign direct investment and localization of Korean companies to ASEAN. The desirable strategies of foreign direct investment are ① rational management, ② construction of differential production and market strategy, ③ healthy relations between labor and capital, ④ promotion of harmonious globalization and localization strategy, ⑤ construction of global network and system. The plausible strategies of localization are ① localization of business marketing, ② localization of technology, ③ localization of human resource management, ④ localization of finance, ⑤ localization of organization, ⑥ localization of corporation culture.