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스포츠상황에서 코치들의 역할은 아주 중요하다. 코치들의 역할, 코칭, 코치교육에 관한 중요성이 스포츠심리학, 스포츠교육학, 운동생리학, 운동역학, 그리고 다양한 코칭과학 학문에서 많이 언급하고 있다. 본 연구의 목적은 코칭과 관 련되는 다양한 내용들, 즉, 코칭의 세계적인 경향, 코칭 프로그램 내용 분석, 코칭과학의 세계적인 연구 경향들을 조사하는데 있다. 세부적으로, 코칭의 세계적인 경향에서는 Duffy(2009)가 제시한 코칭의 세계적인 경향 6가지를 설명하였다. 첫째, 코칭은 세계적인 활동이다. 둘째, 코칭에서도 경제적, 사회적, 문화적 차이점을 고려해야한다. 셋째, 코치들의 역할도 다양한 급여 형태(자원봉사자, 파트타임, 전일제)로 이루어져 있다. 넷째, 코칭에 관한 업무는 정부 및 경기연맹에서 주도하고 있다. 다섯째, 코칭자격제도의 중요성이 강조되고 있다. 여섯째, 코칭의 제도적 발전을 이루고 있다. 국내에 국제코칭스쿨 설립 필요성, 기대효과, 교과과정도 제시하였다. 코칭 프로그램 내용 분석에서는 첫째, 미시간주립대학교 유소년 스포츠 연구원에서 제공하는 프로그램, 둘째, 미국 스포츠 교육 프로그램, 셋째, 코치 효율성 훈련 프로그램, 넷째, 긍정적 코칭 협의체 프로그램에 관한 정보를 제공하였다. 마지막으로, 코과학의 세계적인 연구경향을 조사하여 코칭과학 내용의 범주화를 제시하였다.


The role of coaches are very important in sports field. The importance of the coaches' role, coaching, and coach education is focused in the field of sport psychology, sport pedagogy, exercise physiology, exercise biomechanics, and other coaching science. The purpose of this study was to investigate the world trends on coaching and coaching science. Especially, Duffy(2009) suggested 6 world coaching trends: first, coaching is a global activity. Secondly, coaching has economic, social, and cultural differences. Thirdly, coaches have different paid roles (volunteer, part-time, full-time). Fourthly, coaching is led by governing body affiliation (government and national federations). Fifth, the recognition of the coaching qualification is focused. The coaching qualification is one part of coach development. Finally, coaching system development was explained. The establishment needs of the International Coaching School in Korea, its effectiveness and curriculum were also explained, In the coaching program, Institute for the Study of Youth Sports at Michigan State University, American Sport Education Program, Coach Effectiveness Training Program, and Positive Coaching Alliance were explained. To investigate the coaching science research trends, categorization of coaching science research was investigated