초록 close

미디어 공간의 사용자 경험(User Experience 유저 익스피리언스)은 사용자가 공간을 직접 간접적으로 이 용하면서 느끼고 생각하게 되는 총체적 경험이다. 따라 서 사용자 경험은 전반적인 인지적 작용을 통해, 공간 사용자의 형태적 관심과 행태적 지원 그리고 몰입적 감응이, 참여와 이용으로 인지되는 작용을 통한 경험이 라고 할 수 있다. 본 연구는 경험론의 이론적 배경을 바탕으로 공간 요소들이 사용자 경험의 속성과 관계 맺는 구조를 통해 미디어 공간의 인지적 요소가 갖는 특성을 살펴본다. 즉 사용자 경험의 인지적 작용요소로 attraction(형태적 관심)과 affordance(행태적 지원) 그리고 affects(몰입적 감응)을 제시하고 그 속성과 미 디어 공간과의 관계성을 살피고 있다. 이러한 사용자 경험의 인지적 요소는 미디어 공간에서 테크놀로지 커 뮤니케이션 문화 컨버전스로 확장된다. 이를 바탕으로 행위를 유발하는 사용자 경험의 형태적 관심 (attraction)과 행태적 지원(affordance) 그리고 몰입 적 감응(affects)를 미디어 공간의 인지적 작용 요소 로써 정의한다.


User experience is the overall experience in the media space that users can the feeling and the thinking, directly or indirectly in the space. Therefore, the user experience on the cognitive function through space users with the participation and use of the attraction & the affordance& the affects is an experience. This paper, based on the theoretical background of empiricism user experience elements of the attraction & the affordance & the affects cognitive functioning is present. And that is saying the relationship between property and media space. These cognitive elements of the user experience in the media space will be extended to technology & communications & cultural convergence. Based on the user experience of the attraction & the affordance & the affects is defined as the element of cognitive functioning in the media space.