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최근 소개된 시맨틱 웹 기술은 학습 콘텐츠의 외형뿐만 아니라 의미 영역에서 학습 콘텐츠 간의 상호 연결을 가능하게 할 수 있다. 시맨틱 웹 기반 콘텐츠 네트워크를 활용한 이러닝 서비스에서는 학습 관리 시스템이 학습자의 요구에 능동적으로 대처할 수 있게 됨으로써 보다 효과적인 자기 발견적 또는 자기 주도적 학습을 가능하게 할 것이다. 이 글에서는 시맨틱 웹과 이러닝을 접목한 환경 하에서 한국어 문법교육을 위한 학습 자원의 설계 방향을 제시하고자 한다. 학습 자원 설계를 위해 한국어 주격 조사를 중심으로 학습자원의 구성요소별 온톨로지를 위한 프레임워크를 제시하였다. 학습 콘텐츠를 온톨로지 기반으로 제시하게 되면 학습자가 교육자의 직접적인 관여나 지도 없이도 개인별 또는 수준별 학습을 자기 주도적으로 수행할 수 있다.


The semantic web technology makes it possible to interconnect learning contents in the semantic domain. Utilizing the content network based on semantic web and adapting actively to the needs of learners, an e-learning system enables self-heuristic or self-leading learning to be done in an efficient way. This paper proposes a design direction of learning materials for grammar education for Korean language under the environments where semantic webs and e-learning service are combined together. To design learning contents, a framework for ontology-based metadata are provided for each component of learning materials. With ontology-based leaning contents, learners are able to perform self-leading learning without the intervention of instructors.