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본 연구는 예비유아교사들의 교육실습 후 대학의 교사양성교육과정운영에 대한 인식과 요구를 알아봄으로써 대학의 체계적이고 구체적인 유아교사양성교육과정운영을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구결과 예비유아교사들은 사전실습에 대한 교육과정에 만족하였으며 특히 사전실습을 통해 유아들을 이해할 수 있었고 실습지의 일과를 파악할 수 있어서 도움이 되었다고 인식하고 있었다. 또한 예비교사들은 교육내용과 교수학습방법이 교육실습에 도움이 되었는데 특히 수업지도계획안 작성 및 활동유형별 지도방법에 도움이 되었다고 인식하고 있었다. 그리고 예비유아교사들은 사전실습의 경우 정기적인 실습형태를 갖추고 사전실습 전에 대학과 실습지 간의 협력이 이루어지기를 요구하였고 사전실습에 대한 교수의 협조를 기대하고 있는 것으로 나타났다. 교육내용과 교수학습방법에 있어서는 지도교수의 개인별 지도와 수업참관을 통한 수업지도 방법 등 현장과 연계된 실습이 더 많이 이루어지길 요구하였다.


In order to investigate what early childhood student teachers’ learn about the professional behavior and understandings required of them in the field after their university training program, this study utilized fundamental data from a systematic and actual university training curriculum for early childhood teachers. The study findings are that early childhood student teachers are satisfied with their student teaching practicum programs. They reported that they were able to easily understand infants’ needs and the daily requirements of the workplace site because of their practicum experiences. They also reported that the educational contents and the teaching skills they acquired in their preliminary program helped them in making class leading plans and leading skills for every activity pattern. In addition, early childhood student teachers recognized the need for regular practicum experience supported by their professors who establish the cooperation between universities and the practicum sites. The students’ recognition of the importance of on-site student teaching practicum experiences points to the need for more practicum sites which connect theory to practice and utilize the cooperation of classroom guidance teachers with academic advisors who visit the practicum classrooms.