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본 연구는 교사의 발화 분석을 통해 유치원의 하루 일과 속에서 교사가 제공하는 수학교육 내용을 살펴보았다. 또한 교사의 수학적 발화의 양과 내용이 담당하는 유아의 연령, 교사의 학력, 경력, 수학교육 연수 유무에 따라 차이가 있는가를 분석하였다. 연구대상은 만 4, 5세 담당 유치원 교사 35명이었으며, 교사별로 2회씩 방문하여 오전 3시간 동안 교사의 모든 발화를 관찰 및 녹음하고 수학적 내용을 포함한 발화를 분석하였다. 연구결과, 교사에 따라 수학적 발화의 양과 내용은 매우 다양한 것으로 나타났다. 수학적 발화의 내용은 수량인식, 방향과 위치, 시간관련 어휘가 대부분을 차지하였다. 만 5세 담당교사는 만 4세 담당교사보다 더 다양한 수학내용을 다루는 것으로 나타났다. 또한 교사의 수학적 발화의 양과 내용에 있어 교사의 학력과 경력에 따른 차이는 없었으나 수학교육 연수유무에 따라서는 의미 있는 차이가 나타났다.


This study examines the types and frequency of mathematical content in the speech of kindergarten teachers. The participants of this study were 35 teachers from 17 kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do. To obtain teachers’ math-related talk to children, an observer visited each teacher’s classroom twice for 3 hours and audiotaped the speech of the teacher for later transcription and coding of the mathematical content. Three main findings emerged. First, there were marked variations in the amount and the content of the math-related talk teachers provided. The three most frequent contents were cardinality, directions and positions, and time-related words. Second, the teachers of 5-year-olds provided more kinds of math content than the teachers of 4-year-olds. However, there were no statistically significant differences between these teachers in the amount of math-related talk and the frequency of each mathematical content. Third, there were no statistically significant differences in the amount and the content of teachers’ math-related talk in terms of teachers’ years of education and teaching experience. However, math education in-service training appeared to have a statistically significant influence on the amount and the kind of content in the math-related talk between the teachers with the in-service training and those without it.