초록 close

이 연구는 실제 농구경기와 유사한 e-스포츠인 프리스타일 참여가 오프라인 스포츠 활동에 미치는 영향을 규명하여 e-스포츠 참여자들을 오프라인 스포츠 활동으로 이어질 수 있도록 하려는 것이다. 이를 위하여 e-스포츠인 프리스타일 게임을 주당 최소 1회 이상 한 경험이 있는 대학생을 대상으로 편의표본추출법을 활용하여 300명을 대상으로 하여 설문조사를 하였다. 설문지의 타당성을 분석하기 위해 요인분석을 실시하였으며, 각 요인들에 대한 Cronbach’s α 값은 .701~.925로 신뢰할만한 수준으로 나타났다. 연구목적을 달성하기 위하여 기술통계, 요인분석, 독립 t검증, 일원변량분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 프리스타일 참여동기에 따른 프리스타일 몰입도 및 직접스포츠 참여 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, e-스포츠 참여 유형에 따른 프리스타일에 대한 몰입도 및 만족도, 그리고 직접스포츠 참여와 간접스포츠 참여 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 프리스타일 빈도 및 강도에 따라 직접스포츠 참여와 간접스포츠 참여에 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 프리스타일에 대한 몰입도 및 만족도는 직접스포츠 참여와 간접스포츠 참여에 유의한 영향을 미쳤다


This study was designed to examine e-sports activity can affect offline sports participation. Target was selected by university students who played e-sports game; 󰡒freestyle󰡓Convenient sampling method was used. Total 300 samples were handed out and 269 samples were analyzed. Validity was verified and Cronbach󰡑s α indicated.701~.925; so it was reliable. The data were analyzed by using descriptive statistics, factor analysis, independent t-test, one-way ANOVA and multiple regression through SPSS 12.0 version. The results were as follows; First, freestyle commitment and direct sports participation according to freestyle participation motive showed difference. Second, every factors; commitment, satisfaction, direct and indirect sports participation of freestyle according to participation type of e-sports showed difference. Third, directㆍindirect sports participation according to frequency and intensity of e-sports showed difference. Fourth, commitment and satisfaction of freestyle had positively effect on directㆍindirect sports participation.