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본 연구는 유아미술교육 교사연수 프로그램 구안의 체계화를 위한 연구의 일환으로, 유아미술교육 교사연수 프로그램의 교육목표, 교육내용, 교수방법, 그리고 교육과정 조직 및 운영 등에 관한 전문가들의 견해를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 유아미술교육 관련분야 패널 50명을 선정하여 총 3차에 걸쳐 델파이 조사를 실시하였는데, 전회대비 누가 응답률은 1, 2, 3차 각각 92%(46명 응답), 93.5%(43명 응답), 95.3%(41명 응답)였다. 1차 조사에서는 개방형 설문의 형태로 패널들의 의견을 수렴하였고, 2차와 3차에서는 5단계 Likert 척도로 구성된 설문으로 패널들의 견해를 수렴하였으며, 평균, 표준편차, 변이계수를 분석하여 일관성 정도를 살펴보아 문항을 선별하였다. 연구결과, 유아미술교육 교사연수 프로그램 구안의 체계화를 위한 교육목표 7개 항목, 교육내용 14개 항목, 교수방법 6개 항목, 교육과정 조직 및 운영에 관한 12개 항목을 선정할 수 있었다. 그리고 델파이 조사의 내용에서, 패널들은 유아미술교육 교사연수 프로그램이 유아미술교육에 관한 교사들의 전문적 지식과 교수방법, 교수능력 등의 증진과 전문성 신장을 위한 과정이 되기를 바라고 있음을 살펴볼 수 있었다.


As a part of a larger study aimed at systematizing an in-service program for early childhood art education, this study employed the Delphi method over three times with 50 panels of experts in fields related to early childhood art education in order to identify experts’ views on educational objectives, educational content, teaching methods and the formation and operation of key educational processes. In the first survey, this study collected the panels’ perspectives using an open- questionnaire. Then, based on the collected and analyzed data from the first survey, 5 point Likert scales were developed and used in second and third surveys. The researchers investigated the degree of consistency according to each item’s mean, standard deviation, and coefficient of variation. As a result, this study could identify 7 items as educational objectives, 14 items in educational content, 6 items under teaching methodology, 12 items under educational process, organization and operation for developing an in-service program for early childhood art education. Members of the panels participating in this study expect the development of an in-service program for early childhood art education because they believe that such a program will improve teachers’ knowledge, teaching methods, and teaching abilities and efficiency in early childhood art education.