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본 연구의 목적은 운동형태(순환운동 vs 유산소성운동)에 따른 여자 고등학생(연령 15.8±.04 years)의 신체조성 및 체력에 미치는 차이를 알아보기 위하여 동일한 강도(60% HRmax)로 주당 5회, 1회 운동시 15분간 운동을 실시하였다. 이들을 대상으로 체중을 포함한 신체조성과 체력측정 항목의 결과치를 토대로 비교, 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 체중을 포함한 신체조성에 있어서 두 집단간 유의한 상호작용 효과는 없었다. 그러나 두 집단 모두 사전에 비해 사후 측정값에서 체지방률(%)은 유의하게 감소(p<.001)한 반면 제지방량(kg)은 유의하게 증가하였다(p<.01). 2. 체력등급에서도 상호작용효과는 유의한 차이가 없었다. 그러나 p<0.1 수준에서는 순발력 항목인 제자리멀리뛰기(p=.096)와 근지구력 항목인 팔굽혀메달리기(p=.056)에서 유의한 차이가 있었다. 또한 사전 측정값에 비해 사후 시기에서 두 집단 모두 윗몸일으키기, 윗몸앞으로굽히기, 오래달리기 및 고교 체력등급이 유의하게 개선되는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합하여 볼 때 8주간 주당 5회, 1회 운동시 15분간의 운동은 두 운동형태 모두 체지방률(%)의 감소 및 제지방량(kg)의 증가에 효과적이었다. 또한 체력항목에서도 두 집단 모두 복근지구력(윗몸일으키기), 유연성(윗몸앞으로굽히기), 오래달리기와 같은 심폐지구력은 향상되지만 근력을 바탕으로 한 제자리멀리뛰기와 같은 순발력 및 상체 근지구력을 대변하는 팔굽혀메달리기의 향상을 위해서는 유산소성 운동만으로는 한계를 지니며, 따라서 이러한 상체 근지구력과 순발력의 향상을 위해서는 유산소성 운동과 상체 근력의 강화를 위한 근력운동이 포함된 순환운동이 적합할 것으로 판단된다. 결과적으로 주당 5회, 1회 15분간의 짧은 운동시간의 순환운동은 유산소성 운동이 주는 다양한 혜택이외에도 제자리멀리뛰기와 같은 순발력의 향상 및 팔굽혀메달리기와 같은 상체 근지구력의 향상에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 판단된다.


The purpose of this study is to estimate the effects of Circuit Aerobic and Aerobic exercise in girls' high-school Students on the body composition and physical fitness level. Sixteen participants (age 15.8±.04 years) were ramdomly assigned into two groups, Circuit Aerobic group (CAG, n=8) and Aerobic group (AG, n=8). They consistently exercised at the intensity of 60% HRmax, 15min per session, 5days per week for a period of eight weeks in both groups to determine the effect of two different types of exercise on body composition and physical fitness. We measured the effects of Circuit Aerobic and Aerobic exercise on body composition. Statistically, there was no significant effect between the Aerobic exercise and the Circuit Aerobic for body composition. However, the graph shows some difference in terms of building muscles. That is, the muscles improved in the Circuit aerobic group compared to Aerobic exercise group. As a result, there wwa no significant interaction effect on the body composition including body weight. However, there was a significant decrease in body fat(%)(p<.001) while there was an increase in the fat free mass(kg)(p<.001) over time period in both groups. Second, there was also no significant interaction effect on fitness variables but at the probability at the p<0.1, there was a significant interaction effect in the power such as standing long jump (p=.096) and upper muscle endurance such as hanging the bar (p=.056). In addition, there were significant different in curl up, sited arm reach, 1200m running and fitness level over time period in both groups. Therefore, based on the results, we concluded that just exercise consisting 15 min per session, 5 times per week for female high-school students can improve body fat(%) and fat free mass(kg) in regardless of exercise modes. On the other side, even though there were significantly improved on the fitness variable such as abdominal endurance(curl up), flexibility (sited arm reach) and aerobic endurance (1200m run) in both exercise modes, there was a limit to improve muscle power and upper muscle endurance by on aerobic exercise. So, circuit aerobic exercise may use as the alternative exercise mode for improving muscle power and upper muscle endurance with health benefit gained from aerobic exercise.