초록 close

본 연구는 초등학생의 태권도 수련유무에 따라 학교생활태도에 어떠한 차이가 있는가를 규명하여 초등학생 및 학부모, 교사들에게 태권도 수련의 중요성을 인식시키고, 태권도 수련자들의 수련참여형태에 따른 차이를 규명함으로써 일선 태권도 지도자들에게 태권도를 지도함에 있어 학교생활태도를 향상시키는데 도움이 되는 기초자료를 마련하는데 연구의 목적을 두고 실시하였다. 본 연구를 수행함에 있어 연구의 대상은 전라북도에 소재한 초등학교와 태권도장을 중심으로 초등학생 4-6학년들로 태권도 수련자와 비수련자를 모집단으로 선정하여 집락무선표집법을 실시하여 총394명의 표본을 선정하였다. 인구학적변인은 성별, 학년으로 구분하였고, 수련참여형태는 수련기간, 수련강도로 구분하였으며 학교생활태도는 학업에 관한 태도, 교우에 관한 태도, 교사에 관한 태도, 규칙에 관한 태도로 구성하였 다. 연구의 자료처리는 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 검증, t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 사후검증(post-hoc), 상관관계 분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 태권도 수련유무에 따른 학교생활태도는 태권도 수련 자가 비수련자에 비해 높은 것으로 나타났다. 둘째, 태권도 수련자의 성별에 따른 학교생활태도의 차이는 여자보다 남자가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 수련자의 학년에 따른 학교생활태도의 차이는 학업에 관한 태도에서 6학년보다 4-5학년이, 교사 및 규칙에 관한 태도는 5-6학년보다 4학년이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 수련기간에 따른 학교생활태도는 학업에 관한 태도가 6개월-1년미만의 수련생보다 2년-3년미만의 수련생이 교우에 관한 태도는 6개월 미만의 수련생보다 2년-3년미만의 수련생이, 교사에 관한 태도는 6개월미만, 6개월-1년미만, 3년이상의 수련생보다 2년-3년미만의 수련생이, 규칙에 관한 태도는 6개월-1년미만, 1년-2년미만, 3년이상의 수련생보다 2년-3년미만의 수련생이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 수련강도에 따라서는 교우에 관한 태도는 태권도 수련이 힘들지 않다가 힘 들다보다 더 높은 것으로 나타났고, 교사에 관한 태도는 힘들지 않다가 보통이다보다 높은 것으로 나타났다. 여섯째, 태권도 수련참여형태와 학교생활태도의 상관관계를 분석한 결과 참여기간과 참여강도에 있어서는 교우에 관한 태도에서 정(+)의 방향으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to inform elementary school students, their parents and teachers of the importance of the training by figuring out what differences the Taekwondo training made in school life attitude and mental health and to prepare the basic data which help trainers to improve the trainee's school attitude and mental health by figuring out differences depending on the trainee's demographic variable. The survey was carried out with data collected from 394 students attending 4th to 6th grade of elementary schools located in Jeonlabuk-do. Sub-variables consist of attitudes to class, classmates, teachers, and rules and mental health takes mental depression, hostility and anxiety as sub-variables. As research tools, t-test and one-way ANOVA were employed to figure out difference between school life attitude and mental health, and corelation and multi regression analysis were used to relationship between school life attitude and mental health. By doing so, following conclusions are derived. First, in school life attitude depending on Taekwondo trainee's or non-trainee's, Taekwondo trainee's showed higher school life attitude while non-trainee's showed the higher mental health. Second, among trainee's, female trainee's have higher attitude than male, and the 4th and 5th grade of students were higher than 6th grade in attitude to class, the 4th grade higher than the 5th and 6th grade in attitude to teachers and rules. Depending on number of family members, attitude to class and rules was higher in a family with 5 members or more than in one with 3 members or fewer, or with 4 members, and attitude to classmates and teachers were higher in a family with 5 members or more than in one with 3 or fewer. Mental health didn't show the significant difference. Third, in difference between school life attitudes, trainee's trained longer showed the higher attitude and tended to feel the training more endurable. The trainee's trained longer showed the lower mental health, and those feeling more difficult in training tended to have higher mental health. Finally, school life attitude of elementary school trainee's affected all sub-variables of mental health, mental depression, hostility and anxiety in the statistically significant level.