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풍부한 부존자원을 보유하고 있는 몽골은 시장 경제체제로 전환에 따라 우리나라에게 중요한 교역 대상국으로 다가오고 있다. 아직까지 절대적으로 낮은 국민소득 및 소비 인구의 부족으로 큰 관심을 받고 있지 못하고 있으며, 현재는 우리나라에 절대적으로 부족한 부존자원이 교역의 중심이 되고 있으나 향후에는 우리나라 기업의 직접 진출 대상국으로도 고려되어질 가능성이 높다. 그러나 아직까지 몽골 소비자들을 대상으로 한 소비 가치에 대한 실증적 연구는 거의 없는 실정이다. 성공적인 해외 시장 진출을 위해서는 해당국 소비자들의 소비 가치 및 구매 행동에 대한 이해가 국제시장진입전략과 국제마케팅에 필수사항임에 비추어, 본 연구는 몽골 소비자들의 아파트 구매 행동을 대상으로 하여 몽골 소비자들은 어떠한 소비 가지, 즉 주거 가치를 가지고 있으며, 이것이 아파트 구매 행동에 어떻게 영향을 주는지를 살펴보고자 하였다. 현재 한국의 많은 중소건설사가 해외주택사업에서 고전을 하고 있는데, 이 연구를 통하여 국내건설사가 향후 몽고의 주택사업에 진출했을 때 현지에서 구사할 전략에의 시사점을 도출하고자 하였다. 연구 결과 아파트 구매에 대한 몽골 소비자의 소비가치는 주변환경 편리성 가치, 과시지향 가치, 투자 가치, 품질 가치, 심미적 가치 등이 있는 것으로 나타났다. 또한 몽골 소비자의 경우 이 가치들 중 아파트 구매에 유의한 영향을 미치는 가치는 품질 가치인 것으로 나타났다


Mongolia would be one of the most important economic partner because of affluent natural resources and introduction of market economy. But little is known about Mongolia consumers' consumption value and purchasing behavior as yet. To enter the Mongolia consumer market successfully, it is necessary to understand Mongolia consumers' consumption value and purchasing behavior. But it is hard to find the research about consumption value of Mongolia consumer. So, this study explores the consumption value of Mongolia consumer in the field of housing especially apartment purchasing. Firstly, this study identifies the consumption values about housing of Mongolia consumer. Secondly, this study found five consumption values - convenience of near environment value, prestige value, investment value, quality value, aesthetic value. This study also found only quality value has significant relationship with purchasing intention of apartment. Consequently, this study suggests some theoretical and managerial implications for marketers who want to study or enter the Mongolia consumer market.