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본 연구는 국내기업의 수출정보사용과 수출성과에 정보사용이 미치는 영향을 분석하였다. 연구결과는 수출정보사용을 도구적, 개념적, 상징적 사용의 세 차원으로 파악할 수 있음을 보여준다. 국내기업의 경영자는 수출정보를 의사결정의 신뢰성을 높이거나 불확실성을 줄이기 위해 개념적으로 사용하는 것과 당장의 문제를 해결하기 위해 수출정보를 도구적으로 사용하는 것을 별도의 것으로 인식하고 있다. 정보를 왜곡하거나 이미 결정한 것을 정당화하기 위해 정보를 사용하는 상징적 사용은 필요량을 넘어 정보가 과도하게 많아질수록 일어나기 쉽다. 그러나 경영자는 도구적 및 개념적 사용에 더 적극적인 것으로 나타나 수출정보를 상징적으로 사용하는 것에는 상대적으로 소극적임을 보여준다. 수출정보는 목적을 달성하기 위한 의사결정을 돕기 위한 것이므로 효과적으로 수출정보를 활용하는 것은 수출조직의 목적달성을 용이하게 할 수 있다. 그러나 수출정보의 사용이 수출성과에 미친 영향은 부정적인 면과 긍정적인 면 양쪽 모두인 것으로 나타났다. 수출비중에는 정보의 도구적 사용이 오히려 부정적인 영향을 주었으나 미래의 수출성장률에는 개념적 사용의 영향이 긍정적인 것으로 나타났다.


This study analyzes export information use and its impact on export performance of Korean firms. The results show the existence of three dimensions in export information use, namely instrumental, conceptual, and symbolic use. Managers of the firms seem to recognize the difference between instrumental use and conceptual use. The latter is mainly to use information indirectly to increase the reliability of decision making and to reduce the uncertainty of export operations, while the former is to use export information directly to solve the specific export problems. When the amount of information available exceeds that of information needed, managers are more likely to use information symbolically. However they are less willing to use it symbolically than instrumentally and conceptually. The instrumental use of information is negatively related to export ratio contrary to the expectation, while the conceptual use is positively related to expected export growth of major export products.