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본 연구는 피겨 스케이팅의 경기력 향상을 위하여 빙면(on-ice) 및 지상(off-ice)에서의 코칭 및 훈련방법을 제시하였다. 빙면 연습은 준비운동, 양방향 전진 및 후진 크로스 오버 스케이팅, 전진과 후진 에지 연습, 스텝 및 턴 , 전진 및 후진 스파이럴, 다양한 포지션, 점프, 스핀, 음악과 함께 프로그램 수행, 지구력 향상을 위한 아이스 링크장을 스케이팅, 및 정리운동 순서로 연습 한다. 지상연습은 심폐기능 강화, 순발력 및 유연성을 향상시키기 위하여 달리기, 줄넘기, 플라이오메트릭 트레이닝, 체조 및 발레 등의 연습이 필요하며 심리적인 훈련도 필요할 것이다. 그러므로 피겨 스케이팅 코치와 선수들은 모든 요소를 정확하고 완벽하게 수행해야하며 음악과 조화를 잘 이루어야 한다.


The purpose of the present study was provide on-ice and off-ice coaching and training of figure skating for coaches and figure skater. On-ice practice session is warm up a bit off the ice, forward and backward crossovers skating in both directions, practice all the forward and backward edges, steps and turns, practice forward and backward spirals, variation position, jumps, spins, program to music, full lap around the rink to build up endurance, cool down. Off-ice practice session is running, roping, plyometric training , stretching and ballet for endurance function, strength, power and flexibility. Therefore, figure skating coach and player must be skating technically all elements perfect and element matched to the musical structure.