초록 close

본 연구에서는 유아의 논리적 사고 교육의 기초를 마련하기 위하여, 유아의 논리적 사고 특성을 파악하고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 철학적 토론활동에 나타난 유아의 주장과 이유의 논리적 관계를 분석하고, 나아가서 이유들이 어떠한 성격을 지니는가를 분석하기 위하여, 철학적 토론활동을 잘 숙지하고 있는 교사가 25명의 만 4세 유아와 1년 6개월 동안 매주 1회씩 수행한 총 36회의 철학적 토론활동 자료를 분석하였다. 연구 결과로, 첫째, 철학적 토론활동 과정에서 제시된 유아들의 주장과 이유의 논리적 관계를 분석한 결과, 철학적 토론활동 과정에서 유아들이 자신의 주장에 대해 제시한 그럴듯한 이유나 근거가 그럴듯하지 않은 이유나 근거에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 철학적 토론활동에서 유아들이 자신의 주장에 대해 제시한 그럴듯한 이유나 근거의 성격이 어떠한가를 분석한 결과, 유아들이 자신의 주장에 대해 창의적 이유, 배려적 이유, 책 내용 이유, 객관적 정보 이유들을 제시하고 있으며, 유아들이 책 내용을 이유나 근거로 말하기보다는 객관적인 정보나 지식을 이유로 제시하는 것이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과에 근거하여, 첫째, 유아들이 자신의 주장에 대해 그럴듯한 이유나 근거를 상당히 제시하고 있음을 알 수 있다. 즉, 유아들이 논리적으로 사고하고 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 논리적 사고 교육은 지식 교육이나 배려적 사고 교육, 그리고 창의적 사고 교육과 통합적으로 이루어져야 함을 알 수 있다.


The purpose of this study is to understand young children’s logical thinking processes by identifying the characteristics of the reasons that young children give to support their opinions during philosophical discussion activities. In this experimental study, a well-trained teacher led the philosophical discussions of 25 children, aged 4, once a week for a period covering 1.5 years. In which 36 philosophical discussion protocols were gathered and analyzed. The results of this study are as follows: 1) During the philosophical discussion activities, young children presented probable reasons for their assertions significantly more than they presented improbable reasons. 2) Young children presented 4 different types of reasons: a) the objective information reason, b) the caring reason, c) the creative reason, and d) the story content reason. 3) The children presented significantly more objective information reasons than they did story content reasons. Given these results, the followings inferences apply: 1) Since young children frequently present probable reasons for their assertions, they demonstrate that they can think logically. 2) Young children’s logical thinking education should be integrated with, and practiced in, contexts of knowledge education, caring thinking education, and creative thinking education.