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본 연구는 2007년 개정 유치원교육과정의 교육내용을 대상으로 내용 제시방식을 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 내용 분석 방법으로 분석되었고 양적 방법과 질적 방법이 병행되었다. 연구 결과, 첫째, ‘내용’, ‘하위내용’, ‘수준별 내용’ 은 모두 약간의 내용중심 방식을 포함하였으나 대부분 목표중심 또는 활동중심 방식으로 제시되고 있었다. 둘째, ‘내용’과 ‘하위내용’은 정의적 영역이 가장 많이 나타나고, 이‘어서 인지적․심리운동적 영역의 순서로 나타난 데 비해, ‘수준별 내용’은 인지적 영역이 가장 많이 나타나고, 정의적 영역, 심리운동적 영역의 순으로 나타났다. 이러한 결과에 근거해 볼 때 2007년 개정 유치원 교육과정의 교육내용 제시방식은 어떻게 가르칠 것인가보다는 무엇을 가르쳐야 할 것인가에 대한 내용을 포함하는 방식이 면밀히 검토되어야 할 것이며, 명확하고 체계적이며 상하위 간 일관성 있게 제시되어야 한다.


This study analyzes the presentation form of the educational content in the National Kindergarten Curriculum revised in 2007. Two points can be addressed as a result of using parallel analyses of qualitative and quantitative methods. First, ‘contents’, ‘subcontents’, and ‘the content by level’ are almost always presented with objectives-oriented or activities-oriented forms though they also include some of the content-oriented form. Second, the affective area is most frequently presented under ‘the contents’ and ‘the subcontents’ while the cognitive area and psychomotor area are presented in sequence. The cognitive area is most frequently presented under ‘the contents by level’ and the affective area and psychomotor area are presented in sequence. Based on these findings, the form of presentation of the educational contents, including what we teach, rather than how we teach should be examined closely. As well, the educational contents should be presented clearly and systematically, providing consistency between high and low ranks.