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본 연구의 목적은 어머니의 정서표현성과 교사의 정서표현성 그리고 유아의 정서조절력과 유아의 문제행동 사이의 관계를 알아보는 데 있다. 연구대상은 3~5세의 유아 310명(남아 153명, 여아 157명)과 해당 유아의 어머니와 31명의 담임교사이다. 자료는 구조모형분석에 의해 통계처리 되었다. 연구 결과 모델의 적합도는 우수하였으며, 어머니의 정서표현성과 교사의 정서표현성은 유아의 문제행동에 영향을 주는 것으로 나타났다, 또한 유아의 정서조절력은 유아의 문제행동에 대한 어머니와 교사의 정서표현성의 영향을 부분 매개하였다. 특히, 어머니의 부정적 정서표현과 교사의 긍정적 정서표현이 다른 변인보다 유아의 문제행동에 주는 영향이 더 컸으며, 교사의 긍정적인 정서표현이 유아의 정서조절력에 주는 영향도 더 큰 것으로 나타났다.


This study investigates the relationships among mothers’ and teachers’ emotional expressivness, children’s emotional regulation abilities and their behavioral problems. Subjects were 310 three-to-five year-old children(153 boys, 157 girls), their mothers, and 31 of their teachers. The data was analyzed by structural model analysis. Results show a good model fit: 1) The mothers’ and teachers’ emotional expressiveness affect the children’s problem behaviors. 2) As well, the children’s emotional regulation is partially mediated by the effects of both mothers’ and teachers’ emotional expressivness regarding the children’s problem behavior. 3) Mother’s negative emotional expressivness and teachers’ positive emotional expressivness affect children’s problem behaviors, 4) Teachers’ positive emotional expressivness affect children’s positive emotional regulation more than other factors.