초록 close

본 연구는 만 5세 유아의 또래인기도와 사회적 지식, 사회인지능력, 친사회적 행동 및 언어표현능력 간의 관계와 이들 변인이 또래인기도에 미치는 영향을 경험적으로 규명한 실증적 연구이다. 그 결과, 첫째, 유아의 또래인기도 수준이 높을수록 유아의 사회직 지식, 사회인지능력, 친사회적 행동 및 언어표현능력이 높게 나타났다. 둘째, 유아의 또래인기도와 사회적 지식, 사회인지능력, 친사회적 행동 및 언어표현능력 간의 유의한 정적 상관관계가 나타났으며, 언어표현능력, 친사회적 행동, 사회인지능력, 사회적 지식 순으로 유아의 또래인기도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 유아교육기관이나 가정에서 유아의 또래 간 원만한 관계형성을 위해서는 효율적 언어표현방법, 유아 간 친사회적 행동, 타인을 바르게 인지하는 능력, 일상생활과 집단활동 속에서 지켜야 할 지식에 대한 교육이 필요함을 시사하고 있다고 본다.


The purpose of this study is to establish basic materials necessary to educational activities designed to augment children’s popularity with their peers. Subjects were 176 five year old children. Degree of 1) social knowledge, 2) social cognition ability, 3) prosocial behavior and 4) language expression ability were correlated with popularity among peers. Then the subjects were divided into two groups. One group scored above the mean in peer personality and the other below the mean. Results of the research reveal that the difference between the mean scores of those who ranked high in popularity and those who ranked low is statistically significant for all five of the above categories. Thus it may be inferred that a child’s popularity with his or her peers is directly related to his/her level of social knowledge, social cognition ability, prosocial behavior and language expression ability.