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교육매체에 대한 일반적인 이미지는 전자 매체, 즉 교수-학습 활동을 보조하기 위해 내용을 가공하여 담을 수 있는 용기 또는 전달 기술과 관련 된 것이었다. 하지만 본 연구는 교사의 몸을 교육활동에 있어서 근간이 되는 매체로 보고 구체적으로 교사의 목소리 매체에 대한 학생들의 반응 및 학생들이 선호하는 교사의 목소리 특질과 수업관련 주요 사항들을 파악하였다. 이를 위하여 서울 소재 A 중학교 교사 13명의 목소리를 채취하여 A교가 아닌 학교 학생들에게 채취된 목소리를 CD로 들려준 후 그 반응을 자유기술식으로 적게 하였다. 자료 수집에는 중학교 2개 학급, 고등학교 1개 학급 학생이 한 교사의 목소리에 대한 평가를 하도록 설계되어 모두 36개 학급, 940명(중학생 493명, 고등학생 447명)이 참여하였다. 또한 연구에 참여한 학생들은 설문지에 포함된 76개의 형용사 체크리스트에 자신이 들은 목소리에 대한 느낌을 체크하였다. 연구결과는 학생들이 시각적 단서가 없이 목소리만으로도 화자의 성, 연령, 성격, 건강, 수업 방식까지 유추하고 있으며, 교사의 목소리가 내용전달 및 집중도에 미치는 영향까지 구체적으로 평가하고 있음을 보여주었다. 또한 교사의 목소리를 평가하는데 있어서는 양가적 감정이 두드러졌으며, 감정이 없는 목소리를 부정적으로 평가하는 경향이 있었다. 학생들이 선호하는 교사의 목소리는 발음이 분명하고, 소리가 깨끗하며, 높낮이 변화가 적절하고, 크고, 밝으며, 편안한 목소리인 것으로 나타났다. 이 밖에도 교사의 목소리가 수업집중에 미치는 영향, 마이크 사용 수업에 대한 의견 및 그 이유에 대한 사항이 조사되었다. 교사 목소리의 질은 내용전달과 집중도에 있어 학생들의 학습활동에 직간접적으로 영향을 미친다. 본 연구는 교사를 비롯하여 목소리를 주로 사용하는 교수자들이 지녀야할 효과적, 효율적, 매력적인 목소리 특질에 관한 기초자료를 제공해 줄 수 있을 것이다.


This study aimed to identify students' emotional responses to teachers' voice as well as their preferred features of teachers voice media, as teachers' voices may well function as primary communication media in teaching-learning activities in class. Voice samples were collected from 13 teachers (7 males, 6 females) from a middle school located in Seoul, and one of these sample voices were presented to middle (2 classes) and high(1 class) school students so as to freely describe what they felt about the voice. In total, 940 (493 middle and 447 high school) students took part in this study, filling out Adjective Checklist as well as responding other questionnaire items related to the use of teachers' voice in class. The results of the data analysis are summarized as following: First, the students were keen on the quality of teachers' voices, guessing the gender, age, personality, heath condition, and even teaching styles of the teacher of whom they heard the voice. In particular, the students were not favor of the kind of voices that lack of emotions and having poor pitch modulation. Second, the students preferred teachers voices that had clear pronunciation, being moderately loud and bright and giving comfortable feelings. Third, the majority of the students believed that the quality of teachers' voice could affect their interest in and the level of concentration on subject matters. In addition, issues with regard to the use of microphones in class as well as classroom acoustic environment were discussed in the paper. Thus, this study may give practical insights into the development and training effective, efficient, and attractive voice of instructors who are involved in any settings that require their voices as primary source of communication media.