초록 close

본 연구는 개념도가 평가의 목적으로 활용될 때, 학습자들이 개념도 작성에서 어려움을 느끼는 이유를 파악하고, 이를 지원할 수 있는 작성 방법을 고안하여 적용해보고, 그 효과를 확인하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 가장 우선적으로 설문지 및 초점집단면담을 토대로 학습자들이 개념도 작성을 어렵다고 지각하는 이유에 대해 원인연쇄분석을 실시하였고, 그 결과는 이유는 크게 3가지(개념도 작성과 학습내용의 인출이라는 두 과제 동시 수행에 대한 부담, 개념도 작성 절차의 완벽한 이해 부족, 잘 된 개념도의 예시에 대한 경험 부족)로 정리되었다. 이를 토대로 고안된 개념도 작성 지원 방법은 1)서술형 문제를 개념도 작성지에 함께 제시하여 서술된 내용을 참조하여 개념도를 작성함으로써 학습내용의 인출과 개념도 작성의 동시성에서 오는 인지적 부하를 줄여주는 방법, 2)개념도 작성 절차를 개념도 작성지에 함께 제시하여 학습자들로 하여금 필요한 시기에 적절한 정보를 활용하여 체계적이고 단계적인 개념도를 작성하게 하는 방법, 3)다른 주제의 잘 된 개념도 예시를 개념도 작성지에 함께 제공하여 개념도의 형태를 파악하게 하는 방법의 세 가지였다. 이상의 세 가지 지원 방법에 대한 효과검증을 위하여 80명의 학습자에게 시범적으로 적용하여 통제집단과 실험집단의 개념도 점수 차이와 인지부하를 측정하였다. 그 결과, 개념도 작성 절차나 예시 개념도를 개념도 작성지에 함께 준 집단들은 통제집단과 서술형 문제를 준 집단에 비하여 통계적으로 높은 개념도 작성 점수를 보였다. 그러나 인지부하 점수에서는 집단별 차이가 없었다. 이 결과는 학습자들이 개념도 작성을 어려워하는 것은 두 과제를 동시에 수행해야 하는 인지적 부담 보다는 개념도 작성 절차 및 방법에 대한 불충분한 이해에서 오는 것임을 지적하는 것으로서, 이를 지원하기 위해서는 개념도 작성절차나 예시를 제공하는 효과적인 교수자료 개발 방법이 필요함을 의미한다.


The Purpose of this study is to design supportive ways of drawing concept map and to exam the effectiveness of them. The contents of survey and focus group interview were analyzed via causal chain analysis. According to the causal chain analysis, learners felt overburden to draw concept map because of doing two task at a time, had lack of understanding about drawing process of concept map, and had few opportunities to see well-drawn concept map examples. Based on these causes, researchers designed three supportive ways to reduce learners' perceived difficulty in drawing concept map: 1) giving essay question with concept map drawing task to reduce cognitive overload by providing a chance to externalize their own ideas before drawing concept map, 2) giving a step by step procedure guidelines on concept map drawing sheet, 3) and giving a well-dawned concept map example on concept map sheet. The effects of the supportive ways tested by two aspects. One is concept map score, another is self-reported cognitive load. The learners who were given a step by step procedure guidelines and well-dawned example showed significantly higher scores than the learners who in control group and given essay question. However, there was no significant difference in cognitive load. Therefore, the researchers concluded that the learners felt overburden to draw concept map not because of cognitive overload for doing two task at a time but because of insufficient understanding of drawing processes and methods of concept map. This research verified that the difficulty for drawing concept map can be overcame by providing processes prompt of drawing concept map or well-drawn concept map examples as supports.