초록 close

이 글은 2010년 균특회계의 포괄보조금화와 기초생활권 발전계획의 도입에 즈음하여 상주시와 서천군의 사례를 통하여 기초생활권 단위(시군)에서 국고보조금, 균특회계, 자체사업별로 어떤 사업이 실시되고 있고, 개선과제는 무엇인지를 살펴보았다. 장기적으로 지역개발사업의 지역적 통합(territorial integration)을 위해서는 차별성이 모호한 국고보조금과 균특회계가 통합될 필요가 있으며, 아울러 현행 7개군 24개 사업으로 되어 있는 포괄보조금 방식이 다원적 농촌개발의 개념에 걸맞게 기능적으로 재분류되어야 한다는 것이 이 글의 주요 주장이다.


This article is researched to check what kinds of projects were conducted by the treasury subsidies, the special account of national balanced development, and the municipal projects in the case of Sangjucity and Seochengun, in the introduction time of the comprehensive subsidization of special account of national balanced development and the development plan of basic life zones in 2010. Furthermore this study presents the problems and the direction of improvement. For the territorial integration of a regional development in long-term, I suggest that the treasury subsidies and the special account of national balanced development are necessary to be integrated because of ambiguous difference. And also the comprehensive subsidization of current 24 projects in 7 counties should be reclassified as the concept and the functional feature of pluralistic rural development.