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서비스 산업화가 진행됨에 따라 제품에서 서비스가 차지하는 비중과 중요성은 높아지고 있으며 이러한 현상은 전통적 제조기업의 역할을 변화시키고 있다. 본 연구에서는 전통적 제조기업이 서비스를 제공하고 나아가 새로운 비즈니스를 창출하는 현상, 즉 제조업의 서비스화에 대한 이론적 배경과 연구동향을 살펴보았다. 이를 바탕으로 제품 서비스화(product servitization)의 관점에서 제조기업의 서비스화를 이해하기 위하여 목표시장, 제품-서비스-지식 통합 시스템, 공급사슬 구성원의 핵심역량으로 구성된 개념적 모형을 제시하고 서비스화 이론을 뒷받침하는 기업사례를 모형에 적용하여 분석하였다.


A growing number of countries have witnessed the transition to a service economy, a trend which demands major changes in manufacturing businesses. In this paper we study of the servitization of manufacturing firms. We review the literature on servitization based on business ecosystem analysis and develop a framework to understand this phenomenon. The framework comprises three parts: target market, product‐service‐knowledge system, and core competencies of supply chain players. A case is employed to illustrate the framework.