초록 close

본 연구는 주부 253명을 대상으로 학력별, 생활지역별 및 연간소득별로 구분하여 국내·외산 돼지고기의 선호도와 구매행태를 조사한 결과로 국내산과 외국산 선호점수는 5점 중 각각 평균 4.07±0.81점과 2.21±0.96점이었다. 소비자가 돼지고기 중 가장 선호하는 부위는 삼겹살이었고 (56.4%), 구매장소는 대형유통점에서 주로 구입하고 있었으며 (45.4%), 구매처를 선택할 때는 품질신뢰도를 중요시 하였다(40.2%). 소비자는 1회 포장 적정단위로 600 g 을 선호하였고 (54.6%), 돼지도체등급제의 인지도는 2.97±0.88점, 그리고 브랜드 돼지고기의 신뢰도는 3.47±0.60점으로 나타나 다양한 선호도와 구매행태를 보였다.


This study was carried out to investigate consumer's purchase behaviors of pork. Questionnaires from a total of 253 housewives were analyzed Jan. to Feb. 2008. The average of preferences for domestic and imported pork were 4.07±0.81 and 2.21±0.96 scores of 5 points, respectively. Consumers (56.4%) liked belly of pork very much. Consumers (45.4%) purchased a great deal of pork in big discount mart. Consumers (40.2%) responded that they indicated quality reliability as the choice factors for determination of purchasing pork. Respondents (54.6%) hoped the wrapping pork pack of 600 g. The evaluation of the perception for carcass grading system and quality reliability for brand-pork averaged 2.97±0.88 and 3.47±0.60 scores of 5 points, respectively.