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본 연구는 그린IT 제품의 태도 및 구매의도에 영향을 미치는 요인을 검증하는 것이 목적이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 그린IT, 기술수용모형(TAM), 그리고 지각된 비용 및 품질에 대한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 본 연구에서 제안된 연구모형은 그린IT 제품에 관심이 있는 소비자 301명으로부터 수집한 데이터를 AMOS 7.0을 이용해 구조방정식을 분석 하였다. 분석결과, 그린인지도, 지각된 비용, 지각된 품질이 지각된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그린인지도, 지각된 환경지식, 지각된 품질이 지각된 이용용이성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지각된 유용성과 지각된 이용용이성은 그린IT 제품의 구매태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그린IT 제품의 구매태도는 그린IT 제품의 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 그린IT 산업 발전에 다양한 시사점을 제공해 줄 것이다.


This study aims to empirically examine the factors influencing purchase intention of green IT product. This study has been reviewed various theoretical research relating to green IT, TAM(Technology Acceptance Model), perceived costs and perceived quality. The model was tested Structural Equation Modeling(SEM) using AMOS 7.0 analysis on the sample collected from 301 respondents. The structural equation modeling technique was used to evaluate the causal model and confirmatory factor analysis was performed to examine the reliability and validity of the measurement. The result of hypothesis testing is as follows. First, green recognition, perceived costs and perceived quality were influenced positively by perceived usefulness. Second, green recognition, perceived environmental knowledge and perceived quality were influenced positively by perceived ease of use. Third, perceived usefulness and perceived ease of use were influenced positively by purchase attitude of green IT product. Finally, purchase attitude of green IT product was influenced positively by purchase intention of green IT product. The results of this study will provide practical implications on green IT industry.