초록 close

프로젝트식 교과과정인 협동프로젝트가 성공적으로 운영되기 위한 가장 중요한 요소는 체제적이고 합리적인 평가라 할 수 있다. 본 논문에서는 단순한 결과 지향적인 평가를 벗어나 학습자에게 스스로 문제점에 대해 진단하고 개선할 수 있는 다차원 수행평가지원 시스템을 설계 및 구현한다. 이 시스템은 협동프로젝트를 이수하는 모든 과정을 평가함으로써 평가자와 피평가자 모두 평가 결과에 대해 만족할 수 있도록 구성하였다.


Most important factor for successful operation of collaborative project, which is a project based curriculum, is systematic and rational assesment. In this paper, we design and implement multidimensional performance assessment support system which can overcome simplicity of result-oriented evaluation. In the proposed system, learner can diagnose problems and improve those by oneself. We design the system satisfying both professor and student about evaluation results through evaluating total course of collaborative project.