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憬興의 『無量壽經連義述文贊』에 나타난 淨土觀을 살펴보면 憬興은 唯識思想, 특히 중국 法相宗의 영향을 많이 받았음을 알 수 있다. 『無量壽經連義述文贊』을 문헌학적으로 검토하여 보면 정토관련 경론이 가장 많이 인용되었으며 유식관련 경론은 그 다음으로 많이 인용되었다. 그러나 유식관련 경론은 아니지만 중국 法相宗을 세웠던 玄奘, 窺基의 저술과 법상종 사찰이었던 慈恩寺의 승려 玄應의 저술을 여러 차례 인용하였던 점은 간과할 수 없다. 더욱이 인용된 내용을 살펴보면 『無量壽經』의 주석서임에도 불구하고 憬興은 유식관련 경론에 근거하여 자신의 주장을 펴는 경우가 많았다. 인용문헌에 나타난 憬興의 唯識學적 입장을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 『無量壽經』의 體裁와 五智說, 그리고 佛身佛土論의 근거가 되었던 『佛地經論』의 영향을 받은 점, 둘째, 전법대중을 설하는 부분에서 窺基의 『妙法蓮華經玄贊』을 전적으로 신뢰한 점, 셋째, 정토의 장엄을 설하는 부분에서 『往生論』을 비판 없이 인용한 점, 넷째, 『攝大乘論』의 別時意說을 기반으로 제18원을 해석한 점, 다섯째, 五性各別說을 기반으로 定性二乘과 不定二乘을 이해한 점, 여섯째, 유식사상의 입장에서 서술된 懷感의 『釋淨土群疑論』을 신뢰하고 인용한 점을 들 수 있다. 이와 같은 憬興의 유식학적 입장은 自利利他의 보살행을 강조하는 그의 菩薩觀과 깊은 관련이 있다. 憬興은 법상종의 사상적 배경을 갖고 있었기 때문에 당시 중국에서 유행하던 善導계통의 他力적 성향이 짙은 정토사상에 대해 나름의 해석을 내놓을 필요가 있었을 것이다. 즉 초기대승불교사상의 하나인 정토사상이 타력일변도로 흐르는 것을 경계하기 위하여 自利利他의 보살행을 강조하였던 것이다. 또, 憬興이 정토경전에 대한 주석서를 저술한 것은 시대적인 배경과도 무관하지는 않다. 당시 통일신라는 삼국통일이라는 큰 사건 아래 사상적인 통일의 도구로서 불교가 중요한 역할을 하고 있었으며, 타력신앙적인 측면이 강조된 정토신앙이 힘을 얻고 있었다. 이와 같은 사회 분위기는 憬興으로 하여금 정토사상에 대한 自力的인 해석을 내놓아야 할 필요를 느끼게 하였을 것으로 생각된다. 이와 같은 憬興의 시대의식은 유식사상을 토대로 하는 그의 사상적 배경과 결합하면서 『無量壽經』의 새로운 해석을 이끌어 냈던 것이다.


By philologically looking at Wuliangshou-Jing-Lian-Yi-Shu-Wen-Zan(『無量壽經連義述文贊』)〔Lian-Yi-Shu-Wen-Zan(『連義述文贊』) for short〕 written by Jing-Xing(憬興), it is revealed that his viewpoint on Pureland Buddhism(淨土思想) was influenced by Yogācāra Buddhism(唯識思想), especially Dharmalaksana School(法相宗) in the Tang Dynasty. Among citations in Lian-Yi-Shu-Wen-Zan(『連義述文贊』), literatures related to Pureland Buddhism were the most often quoted and literatures related to Yogācāra Buddhism the second most quoted. Although they were not classified as literatures related to Yogācāra Buddhism in this paper, it is very suggestive that there were many citations from Miao-Fa-Lian-Hua-Jing-Xuan-Zan(『妙法蓮華經玄贊』) written by Kuei-chi(窺基) who was a monk of Dharmalaksana School(法相宗) and Yi-Qie-Jing-Yin-Yi(『一切經音義』) by Xuan-Ying(玄應) who acted as a translator in Ci'en Monastery(慈恩寺). Jing-Xing(憬興) penned a commentary on the Larger Sukhāvatīvyūha(『無量壽經』) from the viewpoint of Yogācāra Buddhism(唯識思想) and Jing-Xing(憬興)'s philosophical foundation revealed in Lian-Yi-Shu-Wen-Zan (『連義述文贊』) can be summed up as follows. First, Buddhabhūmisūtra-śāstra(『佛地經論』) influenced Jing-Xing(憬興)'s understanding of the Larger Sukhāvatīvyūha(『無量壽經』)'s structure and theory of five wisdom(五智說) and theory of Buddhakāya and Buddhakṣetra(佛身佛土論). Second, Kuei-chi(窺基)'s Miao- Fa-Lian-Hua-Jing-Xuan-Zan(『妙法蓮華經玄贊』) had an influence on Jing-Xing(憬興)'s explanations about people in the place of Buddha's preaching(傳法大衆). Third, of the 48 vows, the 18th vow was explained on the basis of the theory of different time(別時意說) in She-Da-Che-Cheun (『攝大乘論』). Fourth, when Jing-Xing(憬興) commented on ornament(莊嚴) of Pureland(淨土), he quoted many expressions from Sukhāvatīvyūhopa- deśa(無量壽經優波提舍願生偈) without criticism. Fifth, Jing-Xing(憬興) understood dviyāna whose mind is fixed on arhatship(定性二乘) on the basis of theory about five kinds of nature(五性各別說). And sixth, Jing-Xing(憬興) explained the period of degeneration and extinction of Buddha's teaching(末法時代) on the basis of shi-jing-tu-qun-yi-lun(『釋淨土群疑論』) written by Huaigan(懷感). Besides influence of Yogācāra Buddhism(唯識思想), there are some distinguishing features of Jing-Xing(憬興)'s thought in Lian-Yi-Shu-Wen-Zan (『連義述文贊』). He emphasized Bodhisattva-practice(菩薩行) for the universal welfare of others and for personal development(自利利他). It is the same with early mahāyāna Buddhism(初期大乘佛敎) in which Bodhisattva-practice(菩薩行) was emphasized. Jing-Xing(憬興) intended to interpret Pureland Buddhism(淨土思想) as thoughts that were focused on aspects of self-power(自力). Since Jing-Xing(憬興) had philosophical background of Dharmalaksana School(法相宗), he may have wanted to cope with current of the times when Shan-Tao(善導)'s Pureland Buddhism(淨土思想) inclined to other-power(他力) dominated. Moreover Jing-Xing(憬興)'s intention may have been to keep watch over an inclination to accept Pureland Buddhism(淨土思想)'s complete devotion to other-power(他力). Such Jing-Xing(憬興)'s aptitude could be related with the unification of three kingdoms since Buddhism played an important role in unifying people ideologically in the unified Silla. Above all, Amitā-belief(阿彌陀信仰) had power over other beliefs and the prevailing atmosphere might have caused Jing-Xing(憬興) to put forth his own opinions about Pureland Buddhism(淨土思想). In conclusion, Jing-Xing(憬興)'s explanation about Pureland Buddhism(淨土思想) was born through combining his features of emphasizing Bodhisattva-practice(菩薩行) for the universal welfare of others and for personal development(自利利他) and his philosophical background of Dharmalaksana School(法相宗).