초록 close

국내에 건립되고 있는 기업홍보관은 1990년에 들어서면서 양적으로나 질적인 면에서 커다란 성장을 하게 되었으며, 오늘날 기업홍보관은 단순한 기업홍보를 위한 홍보관의 차원을 넘어 그 사회의 문화, 교육적 기능이 강조되는 선진국형 시장구조를 형성해 가고 있다. 이처럼 오늘날 기업홍보관은 고객과 상품, 고객과 기업을 연결시키는 교량의 역할로써, 기업의 이미지와 해당분야의 교육, 문화 그리고 사회적 발전을 도모하는 중요한 역할을 하고 있다. 본 연구는 오늘날 홍보관의 중요성을 배경으로 기업과 대중과의 직접적 접속이 이루어지는 커뮤니케이션 장으로서의 기업 전시홍보관의 중요성을 다시 한번 증명하고 그 필요성을 인식하여 국내 기업홍보관의 향후 방향성을 제안하는데 목적을 두고 기업홍보관의 활성화가 이루어지기를 기대해본다.


Entering the 1990s, company exhibition halls in Korea underwent a rapid period of growth in terms of quantity and quality. Today, company exhibition halls is creating a market structure found in advanced countries - not simply for promoting a company itself, but also to carry out a social, cultural, and an educational role. Today, company exhibition halls act as a bridge between customer and product as well as between customer and company. They play an important role in promoting a company's image, as well as in facilitating social, cultural, and educational growth in a sector. Reflecting on the importance of company exhibition halls today, the objective of this research is to demonstrate once again the importance of company exhibition halls as venue for communication between the public and the company, to realize their necessity, and henceforth, to propose a direction for Korean company exhibition halls, with the ultimate goal of their revitalization.