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본 연구는 시각장애학생들이 정안학생들과 음악적인 결과를 비교해보고 시각장애 학생의 음악적성을 연구하였다. 시각장애 학생들과 정안학생들의 음악적성을 비교해보고 시각장애 학생을 위한 창의적인 기악교수법을 구안하였다. 음악적성 연구는 현재 시각장애 학생들의 음악적인 환경과 연구가 제대로 이루어지지 않음에 대한 것을 바탕으로 서울, 대전, 청주, 대구 지역에 위치한 총 5개의 맹학교의 시각장애 초등학교 4학년에서부터 중학교 3학년에 해당하는 학생들 중 중복장애가 정도가 심한 학생들을 제외한 시각장애학생 112명을 대상으로 하였다. 연구기간은 학교별, 학년별 음악수업시간에 맞추어 2009년 3월21일에 시작하여 4월 17일에 종료하였다. 검사 도구는 현경실의 한국음악적성검사 (KMAT)를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시각장애 초등학생과 중학생의 음악적성은 초등학생의 리듬점수는 23.47, 가락점수는 23.00, 종합점수는 46.47 이다. 중학생의 리듬점수는 23.77, 가락점수 25.01, 종합점수 48.78이다. 둘째, 시각장애 초등학생과 중학생에 따른 음악적성검사 결과에 유의미한 차이가 없었다. 이결과는 고든이 주장한 9세 이후의 안정된 음악적성을 보인다는 특징을 뒷받침해주는 것으로 시각장애 학생들에게도 학년간의 음악적성의 차이는 보이지 않는다는 결과를 말한다. 셋째, 시각장애 학생의 전맹과 저시력으로 구분하여 장애의 정도에 따라 음악 적성 검사를 하였을 때, 원점수를 비교 했을 때에는 전맹 학생의 점수가 저시력 학생의 결과보다 약간 높게는 나왔으나 장애의 정도에 따라 음악적성검사에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 마지막으로, 현경실(2004) 연구한 정안학생들을 연구한 결과와 시각장애학생을 비교한 것이다. 원점수 결과, 시각장애 학생이 정안학생보다 높게 나왔다. 그러나 시각장애학생과 정안학생의 음악적성검사에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 시각장애 학생들이 정안학생보다 음악적성에서 원점수는 우위하였으나 유의미한 차이는 없었다. 그러나 시각장애 학생들의 음악수업에서의 창의적 활동이 상대적으로 부족하기 떄문에 선행연구 결과를 근거로 본 연구에서는 시각장애 특성에 맞는 MMCP를 사용한 창의적인 기악교수법을 제시하였다.


This following research revealed of aptitude of music according to visually hadicapped, based on comparative of between visually hadicapped students and sighted students regarding to their aptitude of music. The survey was applied to 112 visually handicapped students between grade four to nine from blind school where located at Seoul, Daejeon, Cheongju, and Daegu, which based on unprepared musical environment and research at visually handicapped students currently, except students who have intense multiple disorder. Following are the result of the test. First of all, the elementary school students(fourth to sixth grade) achieved 23.47 points in rhythm, 23.00 points in melody, and 46.47 points in total. The Middle school students(seventh to ninth grade) achieved 23.77 in rhythm, 25.01 in melody, and 48.78 in total. Secondly, there were no significant difference between the test results of elementary and middle school students. This result, showing no difference in musicality between different ages, supports Gordon's theory claiming that stable musicality appears after nine years old. Thirdly, when divided into two groups, weak-sighted students and completely blind students, the students of the latter group show slightly higher points than the students of the former group. However, there are no significant differences according to the level of disorder. Finally, the result of this study has been compared to Hyun's study(2004) comparing sightless and sighted students. The original score of the sightless students were higher than the sighted students. However, there were no significant difference in musicality between the two groups of students. To sum, sightless students showed higher points than sighted students in original scores, but there were no significant differences. However, there are no reports of instruction plan or creative activity regarding music classes for blind students. This thesis suggests a creative teaching method using musical instruments. This method, considering the specific character of sightless students, is based on MMCP.