초록 close

많은 장애학생들은 표준평가를 통해서는 적절한 평가를 받기 어렵다. 표준평가에 어려움을 겪는 장애학생은 표준평가의 수정을 통해 평가받거나 장애학생을 위해 고안된 대안평가를 통해 평가받아야 한다. 본 연구에서는 장애학생을 평가하는데 사용될 수 있는 대안평가를 살펴보고자 하였다. 대안평가의 사용을 위해서는 다음과 같은 특성들을 고려해야 한다. 첫째, 대안평가의 특성 또는 장점을 알아야 한다. 이를 위해서는 대안평가의 특성은 무엇이며 대안평가를 통해 얻을 수 있는 효과는 어떠한 것이 있는지 알아야 한다. 둘째, 장애학생에게 어떠한 종류의 대안평가가 사용될 수 있는지 알아야 한다. 본 연구에서는 장애학생을 평가하는 방법으로 자주 사용되는 세 가지 대안평가들을 살펴보았다. 셋째, 대안평가의 사용에 영향을 미치는 요소들을 알아야한다. 대안평가에 영향을 미치는 요소들에 대한 충분한 고려 없이 장애학생을 평가할 경우 대안평가의 효율성이 제한될 수 있다. 따라서 대안평가에 영향을 미치는 요소들은 어떠한 것들이 있으며 대안평가의 효율성을 위해 고려해야 할 점들에 대하여 알아보았다. 본 연구는 이상에서 논의한 세 가지 방안들을 중심으로 장애학생에게 대안평가를 효과적으로 사용할 수 있는 방법들을 모색하였다. 특히 국내 장애학생들에게 대안평가가 어떻게 적용될 수 있는지에 관하여 다루고자 하였다.


Many students with disabilities experience difficulties to be appropriately assessed by standardized assessment. Students with disabilities who experience difficulties in standardized assessment have to be assessed by standardized assessment with modification or alternate assessment designed for students with disabilities. This study attempted to explore alternate assessment which can be used for assessing students with disabilities. It is necessary to consider the following characteristics for the use of alternate assessment. First, it is necessary to know the characteristics and benefits of alternate assessments. This study explored the characteristics of alternate assessment and the effects to be acquired by alternate assesment. Second, it is necessary to know the types of alternate assessment which can be used for students with disabilities. This study discussed three major alternate assessments which are often used for assessing students with disabilities. Third, it is necessary to know the factors which influence alternate assessment. When students with disabilities are assessed without enough consideration of the factors influencing alternate assessment, the effects of alternate assessment are limited. Therefore, this study attempted to find the factors which influence alternate assessment and discussed the considerations for the effectiveness of alternate assessment. The study contemplated how to effectively use alternate assessment to students with disabilities based on the three topics. In particular, this study attempted to discuss how to apply alternate assessment to Korean students with disabilities.