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‘두 가지 이상의 기능을 수행하는 하나의 제품’인 컨버전스 제품은 현재 하나의 패러다임으로 확산되었다. 제품의 컨버전스화 경향은 I-Phone 등의 최첨단 제품의 예처럼 전자와 디지털미디어를 중심으로 확산되었고, 패션산업에서는 컨버전스주얼리를 그 대표적인 확장의 예로 들 수 있다. 컨버전스주얼리는 전자제품과 주얼리의 복합 상품으로써 ‘기능과 패션의 통합’이라 정의할 수 있다. 기술과 성능의 평준화가 이루어진 현대의 산업에서, 컨버전스주얼리는 새로운 디자인 차별화 방안이자 전략적 디자인을 위한 요소이다. 이에 본 연구는 컨버전스주얼리를 새로운 디자인 차별화 방안이라는 시점에서 접근하고자 하였다. 또한 공급자에서 소비자 중심으로 재편된 제품시장에서, 컨버전스주얼리 디자인 역시 다른 제품들과 마찬가지로 소비자의 다양한 구매유형 및 소비 유형에 맞춰서 디자인되어야 함을 인지하였다. 이에 현재 출시된 컨버전스주얼리의 디자인을 소비자 관점에서 조사 분석하였고 이를 바탕으로 컨버전스주얼리의 의미와 향후 디자인 개발, 마케팅 전략이 나아가야할 방향을 모색하였다. 결론적으로 본 연구는 소비자 행동 이론을 바탕으로 소비자의 컨버전스주얼리 구매의사 결정과정에서 나타나는 관여도, 인지, 감성 요소 분석을 통해 컨버전스주얼리의 향후 디자인 개발 방향을 제안하였다. 본 연구는 기업이 소비자의 감성을 보다 긍정적으로 활용하고 트렌드와 스타일에 중심을 둔 컨버전스주얼리 디자인을 개발하여야한다는, 컨버전스주얼리 디자인 개발 방향에 대한 이론적 근거를 제시하였다는 데에 의의가 있다


As the technology developed during the 21st century, the efforts of companies who wanted to content the demands of the consumers have brought the advent of the convergence product. With the electronics and digital media, this functional convergence tendency is spreading widely as a paradigm. Like I-phone, which is the most advanced convergence product, the convergence on the digital electronic products are reaching up to the growth period. If we define the convergence of digital device as the 'unification of the functions', the convergence jewelry that is the complex product of the electronic products and jewelry can be defined as the 'unification of function and fashion'. For the current electronic products manufacturing companies, the convergence between function and fashion becomes the emerging trial to create new demands and needs related with the fashion. On the industrial side, as the technology and the performance are the equalized nowadays, the strategic design development is emphasized as the means of product differentiation from the product's planning stage. Thus, this thesis is aiming to approach to the convergence jewelry from the point of new design differentiation plan. As the motive of consumer's purchase gets varied and the consumer's attitude, motive, expectation and desire are acting in combination, this thesis would approach to the convergence jewelry with the point that the design of the product should be developed setting the purchasing types or consuming types of consumers. This thesis analyzes the convergence jewelry designs throughout the analysis of involvement, recognition and emotional elements which are showing during the decision process of purchasing convergence jewelry based on the consumer's behavior theory in the market that is reorganized from the supplier-centered to the consumer-centered. The thesis presents the theoretical basis to the companies who can positively utilize the emotions of consumers and should develop the trend and style-centered convergence jewelry design.