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The purpose of this study was to explore the various ways that collegiate sports fans identify with their teams. Q methodology was used as the means to investigate the perceptions of 20 undergraduate students, graduate students, or alumni who attended, to varying degrees, Oklahoma State University (OSU) basketball games during the 2006‐2007 season. Participants were asked to sort 36 statements about team identification developed from a comprehensive collective identity theoretical framework. Results suggest that sports fans identify with the OSU basketball team in three ways. Technically, two of the components were bipolar and the subtle differences could be considered representing a fourth and fifth view. These critical views were labeled Socializers, Supporters, and Fanatics. Of these views, the Socializers and Supporters appear to be similarly affectively involved at sports events, but with differing motivations. Supporters and Fanatics seem to exhibit high levels of team identification, although a large degree of behavioral variation was observed between them. In contrast, the Socializers attended games primarily to be among friends or to enjoy the exciting atmosphere. Suggestions for future research are presented.


본 연구의 목적은 대학 스포츠팀에 대한 대학생들의 댜양한 시각을 탐구하는 것이다. Q방법론을 사용한 본 연구는 2006‐200년 시즌 동안 오클라호머 주립대(OSU) 농구팀에 대한 정체성을 보기 위해 학부학생, 대학원생 등 전공이 다양한 학생 20명을 대상으로 했으며, 총 36개의 진술문을 사용하였다. 연구결과 OSU 팀에 대한 정체성은 세 가지로 구별되었다. 기술적으로, 두 개의 요인은 양극적이었으며 미묘한 차이로 인해 네 번째, 다섯 번째 요인도 가능할 것으로 추론되었다. 이들은 각각 Socializers, Supporter, and Fanatics로 명명되었는데 첫 번째와 두 번째는 스포츠 이벤트에 대해 정서적으로 유사하지만 동기에 있어서는 서로 달랐다. Supporters와 Fanatics는 행위적 변량은 매우 컸지만 높은 수준의 팀 정체성은 동일했다. 반대로, Socializers는 주로 친구와 어울리기 위해서 혹은 경기장 분위기를 즐기기 위해 경기를 관람하였다.