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본 연구에서는 오사카부 야오시를 대상으로 사회적 최하층계급의 거주지에서 나타나는 거주지분리현상을 살펴보았다. 근세이후 사회적 차별과 배제의 대상이었던 신분계급인 부락민은 그들만의 분리된 거주지역을 형성하였고, 제도적으로 인정되었던 차별에 대하여 조직적으로 투쟁하는 과정에서 구성원간의 공동체 의식이 강화되었다. 한편, 야오시에는 또 다른 피차별집단인 재일한국․조선인과 사회적 소수자인 베트남 난민․중국인이 증가하게 되었고, 부락민과 재일한국․조선인에 의하여 사회적 소수자의 인권과 권리를 옹호하기 위한 활동이 전개되기 시작하였다. 최근 제조업체의 제3세계로의 이전과 불황의 여파 등으로 인하여 동화지구를 존속하게 했던 영세공장들의 수가 줄어들고, 하나 둘 없어진 공장부지에 새로운 주택들이 들어서기 시작하고 있다. 격리된 동화지구로서의 야오시의 특성은 약해지고 있지만 사회적 소수자끼리의 공동체의식에 기초한 투쟁과 지속적인 인권활동은 야오시의 행정방침에도 지대한 영향을 끼치고 있다. 야오시의 경우, 가시적으로 나타나는 공간상의 분리의 의미는 약화되고 있으나 지역민 간의 공동체의식은 지속되고 있다는 점에서 격리공간의 변형된 형태, 혹은 소멸화 단계에 있는 거주지 분리지역의 사회적 형태를 보여준다고 할 수 있다.


This study explores of the lowest social class segregation in the residential area of Yao city of the Osaka Prefecture. The Buraku people, who constitute a social class that was the object of societal discrimination and exclusion since the beginning of modern times, formed a segregated residential area of their own. During the process of an organized struggle against discrimination that was institutionally recognized, communal consciousness among the constituents was consolidated. Moreover, in the Yao city, Korean immigrants in Japan, another discriminated group, as well as Vietnamese refugees and Chinese, who are also social minorities, increased in number. Also, activities by the Buraku people and Korean immigrants in Japan to defend human rights and the rights of social minorities began to unfold. Recently, the number of small scale factories in the Buraku's Douwa District decreased due to relocation of manufacturing companies elsewhere throughout Japan and to the effects of depression. New non-Buraku houses began to appear one by one on the site where factories started to disappear. While the spatial separatism of Yao city, as part of the isolated Douwa District, is weakening, the struggle based on communal consciousness among the social minorities and continued human rights activity is exerting great influence upon the administrative policy of Yao city. In the case of Yao city, while the visual appearance of spatial segregation is weakening, the communal consciousness among the regional residents remains. From this perspective, it can be said that this case represents a modified form of isolated space or the social pattern of segregation which is in the stage of extinction.