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본 연구는 여행사에 대한 브랜드 소비경험이 구매 의도에 미치는 영향을 분석하고자 실증연구를 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 소비경험은 선행 연구와는 달리 감각적 브랜드 경험과 감성적 브랜드 경험이 1개로 요인화가 되었으며, 이 요인을 감각감성적 브랜드 소비경험으로 명명하였다. 나머지 요인들은 이성적 브랜드 소비경험, 활동적 브랜드 소비경험, 그리고 사회적 브랜드 소비경험으로 요인명을 설정하였다. 둘째, 여행사의 브랜드 소비경험과 구매 의도에 관한 영향에 관한 검증에서 감각감성적 소비경험, 이성적 소비경험, 활동적 소비경험은 구매 의도에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 하지만 여행사의 브랜드 소비경험 중에서 사회적 소비경험은 구매 의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.


This research intends to analyze re-purchasing from consumption experience of travel agents by case studies. The results of this research are following. First, consumption experience for brands, differing from preceding researches, have become a single factor coming from sensible brand experience and emotional one. And this factor is named sensible and emotional brand consumption experience. Other remaining factors are set to rational brand consumption experience, active brand consumption experience and social brand consumption experience. Second, for verification for effects between brans consumption experience for travel agents and purchasing intention, sensible and emotional consumption experience, rational consumption experience, active consumption experience are shown to affect intention for purchasing intention. However, social consumption experience showed that it didn't affect intention for purchasing intention.