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가족기업의 지속성은 승계가 원활히 이루어짐으로써 가능하다. 가족기업은 가족, 소유, 경영이라는 세 가지 요소가 혼재되어 있기 때문에 승계 과정에 이 세 가지 요소가 복잡한 연관성을 가지면서 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 승계 후 ‘경영자의 역할 변화수용’, ‘승계자의 승계의지’, 그리고 ‘현 경영자와 승계자와의 관계’ 등의 세 요인이 ‘승계실행기반’을 구축하고 이 승계실행기반이 잘 구축되면 승계 과정이 갈등 없이 실행되어 승계성공인식도가 높아진다고 가정한다. 실증결과 경영자의 역할변화 수용도가 높을수록, 승계자의 승계의지가 강할수록, 그리고 현 경영자와 승계자와의 관계가 우호적일수록 승계성공인식도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘경영자의 역할 변화수용’, ‘승계자의 승계의지’, ‘현 경영자와 승계자와의 관계’를 전략적으로 관리함으로써 승공적인 승계가 가능함을 암시한다.


In this study, succession foundation-related factors that can influence the perceived success of successful succession in family firms are empirically investigated. The dependent variable in this study, namely, the perceived success of successful succession is measured by respondent's perceived satisfaction with succession process and continued competitiveness of the business. The three independent variables which build the succession foundation together are 'the retiring CEO's acceptance of his/her changed role', ' the successor's willingness to take over' and 'the quality of the CEO-successor relationship'. The empirical results indicate that the perceived success of successful succession is significantly influenced by each three independent variables respectively. The research findings imply that 'the retiring CEO's acceptance of his/her changed role', ' the successor's willingness to take over' and 'the quality of the CEO-successor relationship' can be suggested as predictors to successful succession in family firms.