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본 조사의 목적은 골프관광동기와 관광목적지 선택 속성 간을 조절하는 관광비용의 가능성에 대한 탐색적 연구를 하기 위함이다. 총 425부의 설문지가 회수되었고 이중 392부를 위계적 회귀 분석방법을 이용하여 분석하였다. 분석결과, 관광동기와 관광목적지 선택 속성 간에 관광비용의 조절효과가 있는 것으로 본 연구를 통해 밝혀졌다. 첫째, 관광동기 요인 중 ‘체험학습 및 도전’ 변수와 ‘골프관련 접근성’ 간에 골프비용의 상승조절효과가 있는 것으로 밝혀진 반면, ‘사업기회’와 ‘골프관련 접근성’ 간의 골프비용은 대립조절효과가 있음이 밝혀졌다. 둘째, ‘가격효율성’ 변수와 ‘관광매력물’ 간에는 상승조절효과가 있는 것으로 나타났으며, ‘체험학습과 도전’ 변수와 ‘관광매력물’ 간은 상승조절효과가 있음이 밝혀졌다. 셋째, ‘사업기회’와 ‘골프리조트 시설 및 서비스’ 간의 관계는 대립조절효과로 나타났으며, 마지막으로 ‘가격효율성’ 변수와 ‘관광시설 및 서비스’ 간의 관계에 있어서는 골프비용의 상승조절효과 있음이 최종 확인되었다. 이러한 연구결과는 골프관련 사업체 및 지역 관광청이 지역사회의 골프산업 발전을 위한 골프전략을 수립·시행할 때 효과적일 것이다.


The purpose of this study was to examine the possibility of moderating effect of golf travel expenditure between travel motivations and destination choice attributes. A total of 425 questionnaires were collected and 392 questionnaires were analysed using hierarchical regression analysis. As a result of data analysis, the effectiveness of moderating golf travel expenditure between travel motivations and destination choice attributes was explored. First, the enhancing interaction effect of golf travel expenditure existed between ‘learning & challenging’ and ‘golfing related accessibility’, while the antagonistic interaction effect were found by mediating ‘business opportunities’ to ‘golfing related accessibility’. Second, the enhancing interaction effect of golf travel expenditure existed between ‘learning & challenging’, ‘price efficiency’, and ‘tourism attractions’. Third, the antagonistic interaction effect were found by mediating ‘business opportunities’ to ‘golf resort facilities and services’. Fourth, the enhancing interaction effect were found by mediating ‘price efficiency’ to ‘tourism facilities and services’. The study's results showed potential benefits to golf related business firms and regional tourism organizations when developing marketing implications and strategies for the regional golf tourism industry.