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본 연구는 서울시 창의문화도시 조성사업의 생산이 타 산업에 유발시키는 경제적 파급효과를 생산유발효과, 부가가치 유발효과, 취업유발효과로 구분하여 분석하였다. 분석방법론으로 투입산출분석을 이용하되, 가장 최근에 발표된 2006년도 산업연관표에 근거하였으며, 창의문화도시 조성사업 부문의 총산출 변동에 초점을 맞추기 위해서 외생화 방법을 이용하였다. 분석결과, 창의문화도시 조성사업의 1원 투자는 자기 산업 및 타 산업에 미치는 영향을 모두 포함하여 총 1.5878원의 생산 및 0.9222원의 부가가치를 유발하는 것으로 나타났으며, 창의문화도시 조성사업에서의 10억원 투자에 따른 취업유발 인원은 국가경제 전체적으로 17.5865명인 것으로 분석되었다. 또한 창의문화도시 조성사업은 전방연쇄효과 및 후방연쇄효과가 모두 낮은 것으로 나타났다.


This paper attempts to apply input-output analysis to investigate the economic impacts of the culture and recreation service industry in the national economy for the year 2006. This study pays particular attention to the culture and recreation service industry by taking the industry as exogenous and then investigating its three economic impacts; the production, value-added, and employment of other sectors. In addition, inter-industry linkage analysis is performed to obtain information on the forward and backward linkage effects to quantify the strength of causation among industries. In conclusion, an investment of 1.0 won on the culture and recreation service industry leads to increases in production by 1.5878 won, and in value-added by 0.9222 won. One billion of investment on the culture and recreation service industry also leads to 17.5865 persons' employment effect in Korean economy. Moreover, the culture and recreation service industry has both low forward and backward linkage effects.