초록 close

본 연구는 자국민의 해외전시회 참가동기와 여행상품선택속성이 재방문 의사에 미치는 영향을 살펴보고 참가동기를 통한 양질의 전문 참가자를 지속적으로 유치하여 여행업의 고정된 주 수익원으로서 성장 발전하는데 도움이 될 수 있는 방안을 살펴보고자 하였다. 설문조사는 2008년 6월 21일부터 2008년 7월 20일까지 총 250명에게 이메일발송과 설문을 통하여, 회수된 195부 중 측정항목에 대한 무 응답자 15부를 제외한 180부를 실제 분석에 사용하였다. 분석결과 첫째, 인구통계학적 특성을 보면 30세 이상의 연령이(5% 유의수준) 기타 연령에 비해 재참가 의사에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 참가행동에 대한 특성을 보면 경비에 있어서 회사에서 지불하는 집단이 상대집단에 비해 재참가할 의사가 유의하게 높고(5% 유의수준), 만족도가 높을수록(5% 유의수준) 재방문의사가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 참가동기 요인별 영향관계를 알아보면 새로운 기술습득 동기가 강할수록(10% 유의수준) 재참가의사가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 넷째, 여행상품 선택속성 요인별 영향관계에서 상품선택의 편리성 요인이(10% 유의수준) 재방문의사에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.


This study aims at both examining an influence which the motivation which the domestic people participate in overseas exhibitions and the attribute which they opt for selecting travel commodities have on their revisit intentions and finding a way which an introduction of the sustainable quality-participants via a participation motivation contributes to growing and developing as a main cash cow for a fixed income in the travel business. As a result, first, in term of demographics, the respondents aged at 30 or more (significance level :5%) had a positive influence on a revisit intention more than other age demographics. Secondly, in the characteristic of the participation behaviors, a group of the participants whose expenses were paid by their companies was more significant(significance level :5%) in a revisit intention than the opposite group. And the higher the satisfaction (significance level :5%) was, the higher a revisit intention was significantly. Thirdly, in the influence by factor for a visit motivation, the stronger the motivation(significance level: 10%) for acquiring a new technology was, the higher a revisit intention was significantly. Fourthly, the influence by factor for the attribute of selecting travel commodities, the study revealed that a convenience factor (significance level: 10%) for selecting travel commodities had a negative influence on a revisit intention.