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대중동원에 의한 집단행동에는 여러 가지가 있다. 많은 근대 국가들이 이를 선호했는데, 한국에서는 이승만 시대에 특히 중요한 통치 전략이었다. 이 논문은 집단행동들 가운데 그 목적과 특성이 뚜렷하게 드러나는 ‘궐기대회’가 ‘위기 담론’과 어떤 관계를 맺고, 특성을 갖는가를 분석하는 것이다. 이승만 시대에 등장한 위기 담론들은 세 가지로 유형화할 수 있다. 첫째, 국가의 존립과 직접적으로 관련되어 있고 구성원 전체에 영향을 주는 위기 담론, 둘째, 정치체제와 정권에 영향을 주는 위기 담론, 셋째, 실체가 분명하지 않은 조장된 위기 담론이다. 각 위기 담론들은 안보 위기와 전쟁, 선거, 그리고 반일운동에서 잘 확인된다. 위기 담론이 활발히 유포된 시기와 궐기대회가 집중적으로 열린 시기는 일치했다. 정부는 이러한 위기 담론들에 근거한 궐기대회의 실질적 주관자이거나 동기 유발자였다. 이승만 정권은 체제를 유지하고 안정화하는 방편으로 위기 담론과 궐기대회를 애용했다. 궐기대회의 구조와 문화적 특성은 주체, 동원 구조와 대상, 그리고 문화적 측면에서 고찰했다. 궐기대회는 이승만을 총재로 하는 각종 사회단체들이 주관했는데, 애국단체연합과 학도호국단 등의 활약이 두드러졌다. 동원은 지역과 직종별 단체들이 동시에 또는 선별적으로 작동하는 구조였다. 대규모 궐기대회는 학생, 노동자, 주민의 동원을 통해 이루어졌다. 그러나 이승만 시대 후반기로 오면서 동원 대상들에 균열이 생겨났다. 궐기대회의 문화에는 식민지의 유산이 상존해 있었다. 동원 대상의 역할은 지극히 수동적이었으며, 시가행진을 통해 관례화된 스펙터클을 연출했다.


Various group behaviors are manifested from mass mobilization. Many modern states encouraged such behaviors while they were leveraged as a key strategy in Korea, especially under the Syngman Rhee’ days. This paper aims to examine the characteristics of ‘indignation meetings’, of which the purpose and characteristics are distinctively clear among various group behaviors, as well as their relationship with “discourses on crisis.” The discourses on crisis that emerged during the Rhee administration can be categorized into three segments. The first is discourses on crisis that directly concerned national existence and affected the entirety of constituents. The second is discourses on crisis that impacted the political system and regime. And, the third is discourses on crisis that was manipulated based on uncertain substances. Each of these discourses can be well identified in a security crisis, war, election or anti-Japanese movement. The times in which discourses on crisis were being widely disseminated coincided with those periods wherein rallies were being intensely held. It was the government itself that actually sponsored or motivated the indignation meeting that were grounded on such discourses on crisis. The Rhee administration used discourses on crisis and indignation meetings as a means to maintain and stabilize its regime. The structure and cultural characteristic of indignation meetings were researched in terms of the main group, structure and subject of mobilization and how indignation meetings affected society on a cultural aspect. Indignation meetings were sponsored by various organizations headed by Syngman Rhee with the Coalition of Patriotic Organizations and the Student National Defense Corps particularly active among them. Mobilization of the people was structured to take place concurrently or selectively by regional and occupational organizations. Large-scale indignation meetings were enabled through mobilization of students, laborers and residents, however, chasms emerged among those mobilized in the latter half of the regime. Some legacy of the colonial times still existed in the culture of indignation meetings. The role of those mobilized were extremely passive, and they staged customary spectacles through street marches.