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The aim of the current study is to look at a new dimension of structural features at the firm level instead of the level of the individual project. The present study focuses on structural dimensions when firms rapidly increase product variety while achieving stable quality across various products. Based on a cross-industry sample of 103 Korean manufacturers, this study examines the role of organizational modularity, which is a new structural feature whereby present-day organizations are able to successfully develop various products. The product variety has a significant and positive effect on all the NPD performance indicators both before and after the inclusion of the control variables. The results show the mediating effect of organizational modularity on the relationship between product variety and ‘NPD operational performance’(or profitability).


조직의 모듈화란 기업 내 조직 단위별로 자신의 업무에 대해 전문성을 가지고 자율적으로 운영됨과 동시에, 업무 프로세스 상의 선후 관계에 있는 업무를 이해하는 정도를 의미한다. 본 연구는 성공적으로 제품 다양성을 증가시키기 위해 필요한 조직구조적 특징 중 하나로 조직의 모듈화를 제시하였다. 또한, 조직의 모듈화의 매개 효과를 증명하고자 하였다. 본 연구는 국내 103개 제조업체(자동차, 전자, 정밀/의료 기구업체 등)를 대상으로 설문조사를 실시하여 연구가설을 검증하였다. 본 연구는 회사 차원(신제품 개발 프로젝트 전체)을 분석 단위로 삼았다. 조직 모듈화의 매개 효과는 회귀분석을 통하여 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 다양한 제품을 개발/출시하는 기업은 3가지 측면, 즉 기술적 성과, 수익성, 시장 성과 측면에서 높은 성과를 보이고 있다. 또한 제품 다양성을 성공적으로 증가시키는 기업은 조직 구조적 측면에서, 조직의 모듈화를 개발하고 있음을 확인하였다.