초록 close

정보기술의 발전은 여행업계에도 급격한 정보화를 불러일으키고 있으며 이로 인해 많은 여행사들이 항공예약을 위해 항공예약시스템을 사용하고 있다. 기존의 연구들은 사용자들이 자발적으로 항공예약시스템을 사용한다는 전제 하에 수행되었다. 그러나 많은 기업들에서 사용자는 실제로는 자신의 의사와는 상관없이 정보시스템을 사용하기도 하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 항공예약시스템을 비자발적인 정보시스템의 관점으로 보고 항공예약시스템의 수용만족도에 영향을 미치는 요인을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 적합도 이론에서 업무적합, 경력적합, 조직적합의 개념을 사용하였으며, 정보기술수용이론에서 지각된 유용성, 편리성 그리고 즐거움의 개념을 추출하여 적용시키고 이론적 배경을 바탕으로 인과관계를 도출한 후 구조방정식모델을 이용하여 분석하였다. 분석 결과, 항공예약시스템의 수용만족도 향상을 위해서는 정보기술수용이론의 제반 요인뿐만 아니라 적합도 이론에서 등장하는 요인들도 고려해야 함을 알 수 있었다.


This paper is aimed at investigating the influence of the fit among task, career, organization and technology on satisfaction as a Computer Reservation System(CRS). Our research motive was adopted from the burgeoning CRS which can be easily observed in modern tourism management. Fit theory has been widely applied to proved the relationship between technology and tasks. However, there are few studies about the fit between CRS as a nonvolitional system and variety context. The more and more companies adopt the Internet based CRS, therefore CRS started to affect individuals' work style as well as the management style of firms. For the purpose of proving those hypotheses, we collected 215 questionnaires from travel agencies which use the CRS for their management. We applied confirmatory factor analysis and structural equational model for our experiments. Results revealed that the CRS holds a statistically significant fit with task, organization, and perception of system. But, career fit does not affect the positive attitude of CRS.