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Kimchi accounts for the largest export among fresh foods in Korea. Despite its gaining popularity as one of the world’s healthiest foods, most Kimchi trade is occurring between Korea, China and Japan. Trade data shows Japan is the largest importer. The home of Kimchi, Korea surprisingly became a net importer since 2006 while China arose as a dominant exporter. Estimating a gravity model has identified the determinants of Kimchi trade between these countries specified by per capita incomes, export prices, domestic production and prices, and other policy variables. Explicit consideration of export of cultural contents as a proxy for the Korean wave has proved a statistically significant and positive contribution toward Kimchi exports in Japanese markets. This result sheds light on the possibility of further growth of Kimchi exports in tandem with development of the Korean wave especially in Asia.


Kimchi accounts for the largest export among fresh foods in Korea. Despite its gaining popularity as one of the world’s healthiest foods, most Kimchi trade is occurring between Korea, China and Japan. Trade data shows Japan is the largest importer. The home of Kimchi, Korea surprisingly became a net importer since 2006 while China arose as a dominant exporter. Estimating a gravity model has identified the determinants of Kimchi trade between these countries specified by per capita incomes, export prices, domestic production and prices, and other policy variables. Explicit consideration of export of cultural contents as a proxy for the Korean wave has proved a statistically significant and positive contribution toward Kimchi exports in Japanese markets. This result sheds light on the possibility of further growth of Kimchi exports in tandem with development of the Korean wave especially in Asia.


1. 이 연구의 목적은 한국, 중국, 일본 간 김치무역의 패턴을 분 석하고, 특히 한류가 김치무역에 미치는 영향을 도출하는데 있음. 2. 한류에 관한 지표는 선행연구들을 검토하여 문화 콘텐트 수 출액으로 설정함. 3. 계량분석에는 1998~2008년의 분기별 자료를 사용하였고, 경 제변수들은 2005년 불변가격으로 통일함. 4. 중력무역모형을 기초로 일본시장에 대한 한국(모형1)과 중국 (모형 2)의 김치수출, 한국시장에 대한 중국의 김치수출(모형 3)을 설정함. Unit root test로 시계열 자료의 안정성을 확보하였고, White- Heteroskedasticity test, Breusch-Pagan LM test를 실행함. 5. OLS 방법으로 계측하여 통계적으로 유의한 계수를 얻음. 이 론대로 수입국의 소득은 수출에 양(+)의 효과를 나타내고, 수출단 가는 음(−)의 효과를 나타냄. 일본시장에서 한국산과 중국산 김치 는 서로 경쟁관계를 나타내는 것으로 밝혀짐. 한국시장에 대한 중 국의 김치수출은 국내생산과 음(−)의 관계를 나타냄. 한류는 일본 시장에서 유의한 양(+)의 효과를 가지는 것으로 계측됨. 6. 이러한 연구결과는 특히 아시아 지역에서 한류 확산이 김치 수출에 긍정적인 효과를 나타낼 수 있음을 시사함.