초록 close

도로와 철도 운송수단간에 공간적인 경쟁을 고려하고, 트럭 도로운송과 경쟁관계에서 비용상 비교우위에 있는 철도운송의 운송영향권을 찾고자 하였다. 운송영향권 산정모형은 철도복합운송의 간선운송에서 비용경쟁력 있는 운송거리와 철도역에서의 배송거리를 동시에 산정하도록 하였다. 모형에 수단별 비용함수를 적용한 예에서 철도역의 배송영향권은 철도역간 운송거리가 길수록 철도역의 배송영향권이 더 커지는 결과를 나타내었다.


While truck and rail transport compete each other over space, the model is proposed to search the transport market area where road-rail intermodal transport offers the more competitive means of transport for interregional movement as well as pickup and delivery around rail terminal. Using the cost function of each modes, the model estimates the result that the greater the length of rail-line, the larger the pick-up and delivery market area of the rail terminal.