초록 close

본 연구는 한국무용 시 내면의 아름다움 뿐만 아니라, 외면으로 표현되고 기술적으로 한층 세분화된 한국무용의 호흡에 대한 중요성을 인식하는 연구의 필요성을 갖고, 호흡의 사용이 한국무용 걸음체 동작에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여, 무용의 추상적인 아름다움을 과학적인 근거로 명확하게 제공하는 데 연구의 목적을 갖는다. 연구 결과, 호흡을 사용한 걸음체가 호흡을 사용하지 않는 걸음체 보다 신체중심과 골반의 이동변위가 낮게 나타났다. 슬관절과 족관절의 각변위에서 호흡을 사용하는 걸음체가 호흡을 사용하지 않는 걸음체보다 굴곡되어 굽힘이 많이 사용되었고, 이것은 굴신이 일어나고 있는 시점에서 나타났다. 호흡을 사용한 걸음체 동작은 수직지면반력에서 호흡을 사용하지 않은 걸음체에서 볼 수 없는 pre정점이 나타났고 이것은 한국무용 걸음체 시 호흡이 시작되는 들숨의 시점을 의미하며, 뒤꿈치 닿는 구간(1정점)에서 호흡을 사용한 걸음체의 부하 값이 날숨에 의해 호흡을 사용하지 않는 걸음체 보다 부하 값이 더 크게 나타났다. 전후지면반력 결과 호흡을 사용한 걸음체가 제동력이 더욱 크게 나타났다.


This study aims to provide a scientific basis for the abstract beauty of dance by analyzing the effects of controlling the breath during the walking motion of Korean dance. The objective of the study is to determine the significance of breathing during Korean dance, as it is externally expressed and technologically segmented, let alone the internal beauty of Korean dance. The results of this study show that the position of the body center and ASIS during the walking motion that uses breath was lower than that of the walking motion that does not use the breath. In addition, in each replacement of the knee joint and ankle joint, a narrow angle, in which bending is used a lot, appeared during the walking motion that uses the breath, but not during the walking gesture that does not use the breath. This occurred during the bending motion. In the first peak point, the vertical ground reaction force during the walking motion that uses the breath was higher than that during the walking motion that does not use the breath.