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본 연구는 새롭게 등장하고 있는 사회적 학습이론 관점에서 윤리적 리더십을 정의하고, 윤리적 리더십에 영향을 미치는 개인적 특성 및 상황적 요인과 윤리적 리더십으로 인한 성과를 규명하고자 하였다. 이 결과는 윤리적 리더십의 결정요인을 고려함으로써 윤리적 리더십을 제고하고 직원들의 긍정적인 태도 및 행위 형성에 윤리적 리더십이 효과적임을 입증하는 것이다. 연구가 가지는 의의는 첫째, 윤리적 리더십의 영향요인과 성과를 실증적으로 검증하여 리더십과 기업윤리 분야의 연구 영역을 확대하였다. 둘째, 서구에서 생성된 윤리적 리더십 개념이 한국의 조직 환경에서도 적용가능하다는 점을 보여주었다. 셋째, 윤리적 리더십의 효과성을 입증함으로써 조직 내 윤리적 리더십에 대한 구체적인 목표를 수립하여 이를 추진할 수 있는 계기를 제공하였다는 점이다.


Much has been written about ethics and leadership from a normative or philosophical perspective, suggesting what leaders ought to behave. But, a more descriptive and predictive social scientific approach to ethics and leadership has remained underdeveloped and fragmented. We also know little about what characterizes ethical leadership, and how it relates to other variables. Therefore, this research defined the ethical leadership from the emerging social learning theory perspective and identified similarities and differences between ethical leadership and other leadership constructs that share a common concern for a moral dimension of leadership. The overarching objective of this study was to explore the antecedents and outcomes of ethical leadership. As a result of this research, the findings indicate that the factors such as personality characteristics and ethical climate play more important roles in enhancing ethical leadership. This also implies ethical leadership is effective in shaping positive attitudes and behaviors of employees. Because ethical leadership and effective leadership are related, the topic of ethical leadership should appeal to scholars and practitioners with diverse motivations and interests.