초록 close

본 연구는 보육교사의 아동학대 신고행동 의도에 미치는 영향요인을 알아보기 위하여 진행되었다. 연구결과 보육교사의 61.9%는 신고행동 의도자이였고, 개인적 특성에 따른 신고행동 의도자와 비의도자 간 차이를 분석한 결과 학력(p<.001)과 학대관련 교육경험(p<.05)에서 유의미한 차이가 있었다. 보육교사의 인식수준에 따른 신고행동 의도자와 비의도자 간, 심각성인식 수준(p<.05), 효용성인식 수준(p<.001), 장애물인식 수준(p<.001)은 모두 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 신고행동 의도자와 비의도자를 구분하게 되는 원인을 분석한 결과 모형유의확률은 통계적으로 유의하며 설명력은 37%이며, 통계적으로 유의미한 영양을 주는 요인으로 학대관련 교육 경험, 심각성인식 수준, 효용성인식 수준, 장애물인식 수준으로 나타났다. 학대관련 교육 경험은 신고행동 의도를 가질 확률을 4.98배 증가시키며, 효용성인식은 수준이 상일 경우 신고의도를 가질 확률이 47.26배 증가하고, 신고 장애물에 대한 인식수준이 상일 경우 신고행동 의도는 낮아지는 것(-2.79배)으로 나타났다. 이는 신고의도 배제원인이 학대관련 교육의 무경험, 중 수준이하의 심각성인식, 하수준의 효용성 인식, 중 수준 이상의 장애물 인식이라는 것을 나타낸다.


This study aims to analyze why some of day-care center teachers did not hold a Intention in Reporting of Child Abuse. And it also tries to Conducts factor analysis relative to exclusion of intention in reporting of child abuse The analysis reveals that educational background(p<.001), education experience in relation to child abuse(p<.05), the level of perception on the seriousness(p<.05), effectiveness(p<.001) and reporting obstacle (p<.001) are significantly influenced on Intention Reporting Child Abuse. Logistic regression model was taken as a tool to estimate the effect of independent variables on the result, which means the potentially some of day-care center teachers did not hold a Intention in Reporting of Child Abuse. Education experience in relation to child abuse increase 4.98 times. And high level of perception on the seriousness, effectiveness increase the probability of intention in reporting of child abuse. But the level of perception on reporting obstacle decrease the probability of intention in reporting of child abuse. This result shows Influencing Factors on the exclusion of intention in reporting of child abuse is Education experience in relation to child abuse, below intermediate level of perception on the seriousness, low level of perception on the effectiveness, above on intermediate level of perception on reporting obstacle.