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이 연구의 목적은 다문화가정 학생들의 진로지도를 위한 교수․학습 프로그램 개발 방안을 탐색하는 것이다. 이를 위해 다문화가정 학생들이 있는 초등학교와 중학교 각각 1개 학급을 선정하고, 학급담임과 다문화가정 학생들을 대상으로 관찰과 면담을 실시하였으며, 여기서 도출된 분석 결과를 바탕으로 다문화가정 학생들의 진로지도를 위한 교수․학습 프로그램 개발 방안을 제안하였다. 그 결과 다문화가정 학생들은 한국사회에 적응하고 사회구성원으로 자립하기를 원하고 있었으며, 자신들의 진로에 대해 크게 고민하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 학교교육에서는 이들에 대한 진로지도가 거의 이루어지지 않는 것으로 드러났다. 따라서 다문화가정 학생들이 자신의 정체성을 찾음과 동시에 다문화사회에서 건강한 사회구성원으로 살아가도록 하기 위해서는 이들에 대한 진로지도가 강조될 필요성이 제기되었다. 이에 다문화가정 학생들에 대한 진로지도를 위해서는 교육과정에 다문화적 요소를 고려하고, 이를 바탕으로 교과 및 창의적 체험활동에 진로지도를 위한 교수․학습 프로그램의 개발 내용을 구체화시켜야 할 것임을 제안하였다.


The purpose of this study is to search for a plan on the teaching and learning program for career guidance education of multicultural students. For this aim, this study has considered some basic contexts through analysis of materials of observation and interview, and pointing out the vocational hope of multicultural students and teachers’ teaching on the career guidance of multicultural students in elementary and middle school. The results of this study are as follows: First, career guidance on multicultural students have to be designed based on understanding and respect of other culture. Second, it must go on with the sound multicultural students as its guide. Third, it has to provide various activities such as festivals, events, outdoor activities, field trips, and so on. Fourth, it has to provide efficient and concentrate teaching-learning on the career guidance. The suggested plan of teaching and learning program development for career guidance of multicultural students is expected to provide basic materials for multicultural education. Furthermore, it will contribute to development of a multicultural society.